Menu
שאל את הרב
print
אא

למדתי המחלוקת במסכתות כתובות, נידה ויבמות עם רש"י ותוספות, והרעיונות של הפוסקים אבל לא מצאתי תשובה ברורה לשאלה זו:האם גר יכול להיות דיין בבית דין להתגייר גויים אחרים?

הרב דוד עידאן

הנה כתב מרן בשולחן ערוך יורה דעה סימן רס"ח סעיף ג' כל ענייני הגר בין להודיע המצות לקבלם בין המילה בין הטבילה צריך שיהיו בשלושה הכשרים לדון עיין שם. ובשולחן ערוך חושן משפט סימן ז' סעיף א' כתב מרן בית דין של שלשה שהיה אחד מהם גר הרי זה פסול לדון לישראל אלא אם כן הייתה אמו מישראל וגר דן את חבירו הגר אף על פי שאין אמו מישראל וכן פסק מרן בשולחן ערוך יורה דעה סימן רס"ט סעיף י"א שגר יכול לדון את חברו  עיין שם.
לפי זה בנדון השאלה נראה שיכול הגר להיות דיין בבית דין של גרים שהרי הכל תלוי אם יכול לדון ומצאנו שגר יכול לדון את חבירו ומימלא יכול גם לגייר אותו
ונראה להביא ראיה מסימן רס"ט (שם) שכתב מרן שגר פסול לחליצה אפילו לחליצת גרים עד שיהא אביו ואמו מישראל משמע שהדבר היחיד שגר לא יכול לעשות לחבירו הגר רק עניין חליצה אבל שאר דברים כגון לגייר אותו מותר וכל שכן לפי מה שכתב השפתי כהן שם סעיף קטן ט"ו שבלי כפיה גם דיני ממנות יכול לדון הגר אפילו ישראל חבירו ולגייר ודאי דלא הוי בכפיה
אלא שיש לעורר מצד אחר שאין ממנים את הגר וכמו שכתב הרמב"ם פרק א' מהלכות מלכים הלכה ד' אין מעמידים את הגרים לשום שררה בישראל וכו' ואפילו ממונה על המים שמחלקים ממנה מים לשדות ואין צריך לומר דיין או נשיא
ואם כן קשה איך נפסק הרמב"ם בפרק י"א מהלכות סנהדרין הלכה י"א וכן בשולחן ערוך הנזכר לעיל שבדיני ממנות גר דן את חבירו אף על פי שאין אמו מישראל וצריך לחלק שבדרך עראי מותר וכן דעת כמה ראשונים )עיין באנציקלופדיה תלמודית ערך גר הערה 253) וכן כתב בספר המפתח הוצאת פרנקל  בשם הרב דגל ראובן  שכן כתב לחלק בדעת הרמב"ם בין מינוי קבוע  לבין מינוי ארעי
לכן נראה לעניות דעתי שאין למנות גר במנוי קבוע בבית דין לגרות אבל באופן ארעי מותר

שאלת המשך:

בהמשך לתשובתו של הרב שאין ממנים גר לשררה ומי שמתיר מחלק בין מינוי קבוע למינוי ארעי אזי איך שמעיה ואבטליון למד דאמר שהם גרים איך הם היו נשיא ישראל ואב בית דין? והאם לבן של גר מותר למנות לשררה לכאורה נראה שמותר הרי רבי עקיבא אביו גר?

הרב דוד עידאן

עיין בסדר הדורות בערך שמעיה שעמד בקושיא זו ותירץ בשם ספר כנסת הגדולה שאם מקבלים עליהם את הגר מותר לדון וזה מה שהיה אצל שמעיה ואבטליון שקבלו אותם עליהם.

בן של גר מותר למנות.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן