Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלות על הספר הוראה ברורה:
א) בסימן ק"ה סעיף קטן ג' (שורה אחרונה) כתוב "כבש דבר חריף מעט בכלי איסור בן יומו, נאסר המאכל". ובסקי"ז כתוב "כדי להפליט מכלי איסור צריך מעל"ע גם בחומץ וציר, ולפיכך אין המאכל הנכבש בו נאסר כלל לפי מה שנתבאר לעיל סק"ג". לעד"נ שהדברים סותרים, אשמח את תתקנו אותי.
ב) בסי' קג בשעה"צ ס"ק קיח כתוב "ומתשובת הרשב"א לא משמע כן". ולא זכיתי להבין את דב"ק שהרי אדרבא הרשב"א מסייע ליה.

רבני בית ההוראה

א). שני הדינים האלו מקורם מהרב מנחת יעקב, וכבר הרגשנו שהם סותרים לכאורה, וביארנו בשער הציון (אות מ"ח) שצריך לומר דמליח קצת (דהיינו סתם ציר הנזכר בס"ק י"ז) קיל טפי מחריף קצת (הנזכר בסק"ג). ואפשר שהטעם לזה משום שכלל אמרו אין מליחה לכלים, כמבואר בסוף סימן ק"ה ואפילו על ידי כבישה (וזהו הטעם של הדין בס"ק י"ז, כמבואר באחרונים שהזכרנו בשער הציון אות מ"ו), אבל יתכן שדבר חריף מועיל להפליט גם מכלים. ולענין חומץ, יתכן שבאמת דינו כדבר חריף ולא כדבר מליח. וצריך להתבונן בזה.
ב). כנראה כבוד תורתו הבין כוונת בעל התוספות הנזכר בתשובת הרשב"א שאם הקדרה בלעה איסור חריף, שוב אינו נפגם אחרי מעת לעת, והרשב"א האריך לדחותו. אולם באמת בעל התוספות לא חשש כל כך שיהיה האיסור עצמו חריף, אלא מיירי בקדרה שבלעה איסור שאינו חריף, ובישלו בה אח"כ היתר חריף. ויש בזה שני חידושים: א. שדבר חריף משביח את הפגם של ההיתר הבלוע בקדרה. ב. שהוא שומר עליו אח"כ שלא ייפגם. והרשב"א דחה אח"כ את החידוש הראשון בזה הלשון: שלא אמרו אלא בפליטת הבלע הפגום המועט שנתערב בדבר החריף שהוא בעין, הא בליעת החריף שהיא מועטת שיתקן וימתק הפגום הבלוע בכלי לא. עד כאן לשונו. (ומלשון זה מוכרח שכוונת בעל התוספות כמו שפירשתי). אבל החידוש השני, לא נדחה על פי סברא זו של הרשב"א. שהרי אם האיסור היה כולו חריף, ודאי שאינו דבר מועט. ומדשתיק ליה, שמע מינה אדויי אודי ליה. ומכל מקום אין זה מוכרח לגמרי, דיש לומר שהיה די לו להרשב"א לדחות עיקר דברי בעל התוס', ולא נחית לעמוד על כל פרט ופרט היוצא מתוך דבריו. וזהו שכתבנו: וי"ל. ועיין עוד בבה"ל שבסוף הספר.
ע"ה ישראל אמויאל ס"ט

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן