Menu
שאל את הרב
print
אא

במה שלא הבין כבודו כוונת רבינו עובדיה. נראה לומר שרבינו עובדיה דורש ״פלגש״ לשון אמגושא שהוא לשון מכשף כמו שמובא בכמה מקומות בש״ס ראה בבא בתרא נה. ״ההוא אמגושא דהוה חטיט שכבי״ ועוד.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

הנה קצרתי בדברי ולא הבאתי לשון קודשו של רבינו עובדיה מברטנורא, וזה לשונו: גמיר ליה מדכתיב הפלגשם חסר דקרינן ליה פלגש שם, כלומר שמות הטומאה מסר להם. עד כאן לשונו. וממילא אע"פ שפירוש כבודו נחמד ונעים (אם כי לא ידעתי מה ידרוש באותיות "פל" הנותרות. וכעין זה הקשה הרא"ם על רש"י כאן מה יעשה עם המ"ם סופית. ע"ש). מכל מקום בלשון הרע"ב מבואר שדורש מלשון "פלגש שם", וא"כ ודאי לא נתכוון לפירושך.
אולם כעת נראה לי כוונתו פשוטה לפניה, כי גם שמות הטומאה יש להם אחיזה בקדושה, ובלי זה לא היה להם חיות כלל כידוע, רק הם כפלגש לעומת שמות הקודש, וזהו "פלגש שם", דהיינו "שם" שהוא כ"פלגש" והם שמות טומאה. כן נראה לי. ועיין להשל"ה הקדוש (פרשת חיי שרה, תורה אור, אות יו"ד) שדרש "פלג שם", ופירש ששמות הטומאה הם חצי שם קודש וחצי של טומאה כמו המלאך ס"ם, שהוא פלג שם קדוש והשאר טומאה. ע"ש. והוא כעין הנ"ל.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן