Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לכנות אדם בעל מקצוע תורני מכובד כגון סופר סת''ם ''עבדן'' או ''בורסקי'' אף על פי שזו עובדה נכונה שאת הקלפים שעליהם הוא כותב, הוא מעבד בעצמו?
השאלה נכונה גם כשמדובר במחבר ספר לכנותו ''מוציא לאור'' או "מדפיס ספרים'', והאם יש הבדל אם אמר זאת בעל פה או כתב זאת?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

מסתבר שהדבר תלוי בכוונת המכנה (בכתב או בע"פ) שאם הוא מתכוון לפגוע ולקנטר ודאי שזה לא טוב, אך יתכן מאוד שהוא מתכוון לומר שחכם פלוני "העבדן" ומתמצא בטיב המלאכה אמר כך וכך, וכוונתו לאפוקי תלמידי חכמים אחרים שאמנם מתמצאים היטב בהלכה אך לא בקיאים במציאות ולפעמים מתווכחים מחוסר הבנה. אבל "פלוני העבדן" אמר כך וכך ויש לדון בדבריו. ומצינו כעין זה בגמרא בשבת (דף מ"ט ע"ב) שאמר רבי ישמעאל בר רבי יוסי על רבי יוסי אביו "אבא שלחא הוה". ופירש רש"י מעבד עורות. ע"ש. הרי שלצורך לימוד ההלכה (טלטול עורות בשבת) ציין רבי ישמעאל כי אביו היה "עבדן", ולא חשש שיש בזה זילותא חלילה כלפי אביו וגדול בדורו. ומכל מקום אם אותו סופר חשוב עדיין נראה לו שיש בזה פחיתות כבוד למקצועו הנכבד והקדוש, אדרבא יפנה הוא או מי שדואג לכבודו, לאומר או כותב מילים אלו, ויבקשהו להשמיט תואר זה משמו, והאמת והשלום אהבו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן