Menu
שאל את הרב
print
אא

בית כנסת שיש לו שני יציאות חירום האם יש לקבוע את במוזה מבפנים או מבחוץ יש לציין כי ניתן להיכנס ולצאת מיציאות החרום?

הרב אדיר כהן

בית כנסת פטור ממזוזה מעיקר הדין (עיין שלחן ערוך סימן רפ"ו סעיף ג'). ופתח חרום אף בבית רגיל פטור ממזוזה כיון שלא נעשה לכניסת ויציאת בני אדם בקביעות (ספר פתחי מזוזות בסופו פרק י"ט סעיף ט'). אולם אם משתמשים בו כרגיל כעוד פתח, ובפר במקום ציבורי שרבים נכנסים ויוצאים גם מפתח זה, יש לשים מזוזה מצד ימין הנכנס. אלא שנדון זה הוא בית הכנסת הפטור ממזוזה, אלא שנהגו כיום לשים מזוזות גם בבתי כנסיות ללא ברכה, לחוש לסוברים שבבתי מדרשות יש לשים מזוזה (שלחן ערוך שם סעיף י'), וכיום רבים מבתי הכנסת הם גם בתי מדרש. ועל כן אם רגילים להכנס ולצאת בפתח זה, נכון לשים בו מזוזה מצד ימין הנכנס, כמובן בלי ברכה.

שאלת המשך:

ואם זה פתח רק ליציאה ורשום "יציאת חירום" איפה לשים מצד ימין של בית הכנסת או צד ימין שמבחוץ.

הרב אדיר כהן

אם אינו משמש פתח ממש, רק האנשים הממהרים וקרובים לשם לעיתים יוצאים משם, אין צריך מזוזה כלל. ובפר שזה בית הכנסת. כי מציאותית קשה לי להבין למה רק יצאו משם ולא יכנסו. אלא א"כ זה דלת שאי שאפשר לפותחה רק מבפנים, ובזה אם רגילים לצאת משם אז ישתדלו להניח מזוזה מימין היוצא ללא ברכה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן