שאל את הרב
print
אא
בספר הרוקח (סימן ריז) כתב כי החי יכול לבקש להקל דינו של המת כמו שמצינו בדוד על אבשלום, וסיים: אבל אם נתן בעבור רשע, אין מועיל. עד כאן.
ולכאורה הדבר סותר, שהרי אבשלום רשע היה ודוד היקל בדינו?

הרב יהונתן מאזוז

לעניות דעתי התירוץ פשוט, לפני כן כתב הרוקח שצדקה בעד המתים אינה מועילה, רק בודקים מהשמים אם האדם הזה הנפטר היה נותן סכום זה בחייו, או היה רוצה לתת כן בחייו, אז זה מועיל לו קצת. כמו ע"י תפלת החיים, כי תפלת החיים מועילה אפילו על הרשעים כתפלת דוד ורבי יוחנן. אבל אם נתן בעבור רשע אינו מועיל כי בחייו לא נתן, ואין הכי נמי שאם יתפללו עליו יועיל אבל הצדקה לעילוי נשמתו לא תועיל (אם כי לשונו דחוק קצת לפי פירושונו, אבל לעניות דעתי הנוא מוכרח).
ושוב ראיתי שכן הקשה בשו"ת יהודה יעלה אסאד (חלק א' יורה דעה סימן שנ"ה דיבור המתחיל פשוטא מלתא) ונשאר בצריך עיון. והגאון יעב"ץ במור וקציעה (סימן תרכ"א) כתב שסבירא ליה להרוקח שאבשלום היה כשר, ורק בזה טעה בעקבות החיתופל. ע"ש. והנראה לעניות דעתי כתבתי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0