Menu
שאל את הרב
print
אא

תינוק שנולד יום שלישי י"א חשוון שעה 16:20 סמוך לשקיעה. לפי החשבון יוצא פדיון הבן ליל חמישי י"ב כסלו. הורי התינוק מבקשים לקיים הפדיון יום שישי שעה 12:00 לצורך "ברוב עם" והקלה על המשפחות בצפון שרובם לא היו בברית.
א. האם ניתן לקיים את הפדיון ביום שישי?
ב. האם ניתן לקיימו יום חמישי בלילה ליל שישי (להישען על הדעה עד שימלאו לתינוק מעת-לעת).
ג. לקיים טקס הפדיון כהלכתו בצניעות ואז ביום שישי סעודה ברוב-עם עם טקס ללא ברכות גם בבחינת שיעור והדגמה של פדיון הבן?

הרב אדיר כהן

מה שכתב שיש דעה שצריך שימלאו לתינוק מעת לעת של שלושים ואחד יום דהיינו ליל ל"ב. אין זה נכון. ולכל הדעות יש לפדות ביום הל"א (דהיינו ליל חמישי או יום חמישי). רק נחלקו מאימתי אפשר לפדות ביום זה, אם מיד בליל ל"א או עד שיעברו גם כ"ט ימים מעת לעת ועוד י"ב שעות ותשצ"ג חלקים (וראה בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק יורה דעה סימן כ"ה באורך).
ובעיקר הדון, יש מחלוקת האם חייבים לפדות דוקא בליל או ביום הל"א, וכל יום שלא פודה עובר בעשה, או שרק מליל הל"א הוכשר לפדותו מתי שירצה, ורק משום זריזין מקדימין למצוות יפדה מיד בליל ל"א (ראה בשו"ת יביע אומר חלק א' חלק אורח חיים סימן כ"ז). ולכן נכון מאד שיפדו ביום חמישי (או ליל חמישי) דוקא.  לפיכך יש להשתדל בכל עוז לקיים הפדיון כהלכתו בזמנו, ולהסביר לאנשים שזה ההלכה, ויעשו כאפשרות האחרונה, ושוב יעשו מסיבה לכל קרוביהם ביום שישי. ושם יאמרו דברי תורה מענין הפדיון.
אולם אם יש חשש גדול למריבות וחיכוכים ובפרט אם ההורים לא כל כך חזקים בשמירת המצוות ויתכן מאד שלא יתקבלו הדברים באזניהם ידחו הפדיון לליל ששי או יום ששי ויסמכו על כי אין זה פדיון הבן בזמנו, ויש מחלוקת אם מותר לעשות סעודה ממש בפדיון הבן שלא בזמנו בערב שבת, אף שמעיקר הדין גם זה מותר (עיין בילקוט יוסף – שובע שמחות חלק ב' עמוד שי"ב).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן