Menu
שאל את הרב
print
אא

לכאורה נראה כאילו אברהם אבינו הפקיר את שרה, והלא אפילו בשביל לוט הוא יצא למלחמה ועוד שבשביל לוט נלחם בארבע מלכים ואילו פה במלך אחד לא נלחם בשביל אשתו (אם אפשר להתייחס לשתי המקרים שבו הדבר קרה).

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אברהם ידע את גדולת וקדושת שרה אמנו, וידע שלא יוכלו ליגע בה, וייעשו לה נסים, רק שמתחילה כשהלך לפרעה עשה השתדלות והחביא אותה. אבל אצל אבימלך שכבר נעשו לו נסים לא החביאה. כן נראה לעניות דעתי. ועיין בספר אזניים לתורה (יג, יט).

שאלת המשך:

עם כל גודל מעלת שרה שהייתה צדקת גדולה וכי סומכים על הנס?! במיוחד עם המצרים שהיו "שטופי זימה וזרמת סוסים זרמתם" ובנקל יכלו לפגוע בשרה המיוחד שהייתה יפה מהרגיל ע"פ הפסוקים... שבדרך הטבע עם התרבות של המצרים באותה תקופה כמו שציינו אין שום מניע מהם לעשות בה כרצונם...ועוד אברהם אומר לה "למען ייטב לי בעבורך וחייתה נפשי בגללך" לא רק שאני מציל את עצמי בכך שאני מוסר אתך למצרים שטופי זימה אני עוד מתכנן על המתנות שאני אקבל כתוצאה מכך עד כאן בעניין זה..ועוד שאברהם אבינו לוקח מתנות מפרעה לאחר מכן באבימלך איננו רוצה לקחת מתנות בטענה "ןלא תאמר אני העשרתי את אברהם" והרי הרגע יצאת מפרעה וממנו לא היה לך בעיה לקחת מתנות וכי אי אפשר לומר שפרעה העשיר את אברהם? אז מדוע מפרעה אברהם כן לוקח מתנות ומקנה רב ולא רק זאת אלא שמלכתחילה הוא "בונה על זה" ואומר לשרה "למען ייטב לי" שרש"י אומר שהכוונה יתנו לי מתנות?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לא עיינת בדברי, וגם לא בחומש לפני שהערת!
א. אני כתבתי שבמצרים לא סמך על הנס, אלא החביאה.
ב. אברהם לקח מתנות מאבימלך (אלף כסף – כסות עינים) ורק ממלך סדום לא רצה לקחת מפני קידוש ה'. אברהם לקח מתנות מפרעה בשביל לשלם אח"כ את החובות שצבר בירידתו למצרים (כן כתבו המפרשים). ומה ששאלת "איך אברהם בנה על המתנות הללו", זו שאלה יפה, וצריך לבדוק במפרשים. אך נראה לי שאברהם חשב שכאשר יאמר "אחותי היא", יתנהגו אליו בדרך ארץ, דהיינו שיבואו אליו שדכנים ויתנו לו מתנות בשם פלוני ואלמוני, בשביל שיסכים לשדך להם את אחותו, ועד ש"יחליט", ימצא עצה איך לפתור את הבעיה, אבל המצרים לא כן עשו, אלא חטפו אותה והלכו, ולזה אברהם לא פילל.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן