שאל את הרב
print
אא
בספר דרכי העיון של מרן ראש הישיבה שליט"א (עמוד ז') בעמודה ימנית כתוב "שאם יעמיס אדם ביאורים ופירושים בכוונת הראשונים שאינם נובעים בהכרח מ... או מכוח סתירה וכיוצא בזה-אין לקבל את פירושיו", ובעמודה השמאלית למעלה כתוב "אם תימצא קושיא ממקום אחר תישאר קושיא". מה השוני בין ה"סתירה" ל"קושיא ממקום אחר" שמישום "סתירה" כן נותנים ביאור ופירוש ובקושיא ממקום אחר" לאו?

הרב אדיר כהן

סתירה - הכוונה סתירה מיניה וביה, מראש המשפט לסופו, או מהמשך הענין, ומוכרח שלא יסתור המחבר עצמו תוך כדי דיבור או באותו ענין, ולכן על כרחך לפר/ש שכוונתו כך וכך.
קושיא ממקום אחר - הדברים כאן מובנים ומוכרחים כך וכך, אלא שקשה עליהם ממקום אחר. ויתכן והמחבר באותו רגע שכתב דבריו כאן לא ידע או לא שם לב לאותו מקום אחר. וכמובן שגם לזה אם יש יישוב מיישבים. אבל לא מכח זה אפשר להכריח שזו כוונתו כאן, ובפרט אם על ידי היישוב לשונו כאן תלקה בחסר.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0