יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
מובא ברמ"א בהגה (סוף סימן תקפ"ג) "וגם נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה (ירושלמי) ומנהג נכון הוא" (מרן הרב עובדיה זצוק"ל בחזון עובדיה ימים נוראים דף קפג כתב ולא נמצא הירושלמי לפנינו). מה המקור למנהג?
חשבתי כי ע"פ מדרש בראשית רבה (פרשה יט' אות ג') היכן היה אדם בעת שפיתה הנחש את חוה וגרמה לפגם עד היום? עונה המדרש כי עסק בדרך ארץ וישן. (עיין בלשון המדרש), או אז ניצל הנחש את המצב והצליח במזימתו. וידוע כי אדם נולד בראש השנה ובאותו היום נצטוה, חטא, נשפט ויצא בדימוס. אם כך, הנשמות כולן שהיו באדם חטאו ועלינו לתקן את החטא באותו היום ואין לנו לישון ביום זה בכל שנה ושנה כעין דוגמת עסק התורה כל הלילה לפני קבלת התורה כמו שכתבו האחרונים שבעת מתן תורה, בני ישראל נרדמו...
מהר"ץ חיות שציין לו בחזון עובדיה, כתב שהקדמונים רגילים לכנות כל המדרשים אשר נתחברו בארץ ישראל בשם ירושלמי, ויתכן וזה אחד מהם. ע"ש. אלא שעדיין צריך עיון וחיפוש בזה כי הלשון שבמדרש שהזכיר כבודו אינו כלל אותו לשון שמביאים בשם הירושלמי. אם כי פירושו נחמד ונעים.