אין נכון להפסיד י"ג מדות בשביל מנהג תקיעת שופר בסליחות שאף שהוא מנהג טוב (כל שלא מפריע לשכנים) אבל הוא מנהג בעלמא, ולכן הנכון שהתוקע יאמר י"ג מדות יחד עם הציבור, וקצת ימהר באמירתן, וכיסיים לאומרם יתקע. וכן נוהג מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה נר"ו. וכן העלה בספר יוסף לקח – מועדים חלק א' (סימן ד'). ע"ש. ובודאי שבתקיעות אלו שאינם אלא מנהג אין צריך לדקדק בדברים שמדקדקים בתקיעות של ר"ה.
עיין ביביע אומר (ח"ו סימן מ"ד) וזה לשונו שם "אם יש לתלות בדרך הטבע בריבוי המאכל ומשתה וכיוצ"ב אה"נ דלא הוי סימן קללה, ואין בזה כל סימן הן לטוב והן למוטב וכן הורתי כמה פעמים וכו' ובלבד שיתחזקו בלימוד תורתנו הקדושה שהיא חיינו ואורך ימינו וברוך ה'ועלתה להם שנה לחיים טובים ולשלום
א. לא ראיתי ולא שמעתי מפי מורנו נר"ו דבר בענין זה אך פיוט זה נאמר בסליחות "שפתי רננות" כמנהג ג'רבא ללילות זה"ב בחודש אלול. וכמה פעמים מו"ר נר"ו התפלל עמנו במנין זה ולא אמר לנו דבר בזה.
ב. מאחר ויש לזה יישובים וסימוכין, כבר אין זה נקרא "נוגע לעיקרי הדת". כנלע"ד.
ג. אודות התכבדו מכובדים שאומרים בו "שמרוני שמרוני" ראיתי בשם רבי מאיר המעילי בעל המאורות בספרו מלחמת מצוה (הנדפס בסו"ס המאורות לברכות עמ' קע"ט – קפ"ג) שאפשר לפרש שמרוני לשון המתנה כמו ואביו שמר את הדבר" ועוד מאחר והמלאכים מצווין לשמרו, נמצא שאינו מבקש אלא לעשות שליחותם, ומה שנכנס למקום הטינופת, אינו פושע בזה אלא שכן דרכן של בנ"א וכו', ולכן המתינו לי וכו'.
מהמג"א (סי' קל"ו סק"ט) והמשנ"ב (שם סי' יז') משמע שיש לדלג. אך מהמג"א גופיה (סי' רל"ד סק"א) משמע שאפשר לומר גם בלילה, על כל פנים בבין השמשות. וכן מתבאר מדברי הב"י (סי' תרכ"ג) בשם הגה"מ שלפעמים מהר"ם היה אומר אבינו מלכנו בלילה (אחר נעילה של יוה"כ). אך אפשר דשוני יוה"כ. ועוד שיתכן ולפי הקבלה אין זה נכון. אך עכ"פ לפי הפשט לכאורה אין מניעה. ובפרט שהוא רק בין השמשות שאפשר לומר.
– לגבי הצליל של השברים שהוא פשוט וישר, אין בעיה, ויש שאדרבא מדקדקים לעשותו דוקא כך.
– לגבי ההפסק בין שבר לשבר – כחצי שניה – בזה יש קצת בעיה, כי מבואר בש"ע (סי' תק"צ ס"ד) שצריך להזהר שלא להפסיק בין שבר לשבר יותר מכדי נשימה. וע"ש במשנ"ב (סקי"ח). ולכן יש להתאמן להזדרז קצת יותר, אם כי בדיעבד איני בטוח שיש בשיעור חצי שניה "כדי נשימה".
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.