שאל את הרב
print
אא
א. כתב מרן הבית יוסף (סימן תק"צ אות ה') בשם הכל בו וזה לשונו: כתב הכל בו (סי' סד כח:) בשם הרי"ג הוי יודע שאין פירוש שברים שישבור הקול ויפסוק אלא שבר כאדם הגונח משבר ומכאב לב והן יבבות ארוכות וטועין התוקעין המפסיקין לגמרי. עד כאן לשונו. ומה שכתב והן יבבות ארוכות כבר נתבאר שיעורן, ומה שכתב וטועין המפסיקין לגמרי פשוט הוא. עכ"ל. וכתב מור"ם בדרכי משה שכן כתב הרא"ש שצריך לעשות הג' שברים בנשימה אחת.
אמנם לעניות דעתי נראה שכוונת הב"י היא שהשברים צריכים להיות כקול אחד ארוך שמשתנה ג' פעמים כמו שנוהגים כמה קהילות. וראיה לדבר שאם כיוון מרן לדברי מור"ם אז היה לו להביא דברי הכל בו באות ד' כסיוע לדברי ר"ת גבי השברים.
ב. פסק הגאון הרב מצליח זצוק"ל הי"ד ששעור תרועה הוא ג' שניות אבל במציאות כשאנו מריעים במשך הזמן הזה, עושים יותר מתשע טרומיטין. האם אפשר לעשות רק ט' קול בעלמא שהוא קרוב לב' שניות?

הרב אליהו מאדאר

1. לפום ריהטא דבריך נכונים בהבנת דברי הכלבו ומרן הבית יוסף, ודברי מור"ם צריכים ישוב, ויש לחפש באחרונים אם העירו בזה, ולא נפנתי כעת. ועמו הסליחה.
2. כבר העירו רבים בענין שיעור הטרומיטין. אבל אני בעניותי נראה לי שאין דבריהם מוכרחים, דלשיטתם לרש"י ז"ל שתקיעה היא שלשה טרומיטין, היא חצי שניה או פחות, ושבר פחות מזה. והוא רחוק, ולא נשמע מעולם מי שינהג כן. ולמעשה אנחנו נוהגים להאריך בתקיעה הרבה, והשבר פחות משניה, ואין לדקדק יותר מדאי. ואין כאן מקומו להאריך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0