Menu
שאל את הרב
print
אא

אדם שיש לו כרם מותר לו לשתול שם בסמוך דשא לנוי ללא הרחקה? מי ששתל עשבי תבלין לנוי ליד כרם, האם צריך לעקור את הכרם, או שבדיעבד לעקור רק את צמחי התבלין והכרם נותרת? האם נענע בכרם אוסר?

הרב יעקב כהן

1. דשא מותר לשתול בסמוך לכרם, כיון שאין דרך העולם לזרעו למאכל בהמה וכל שכן לאדם, אלא לנוי. וכיוצא בזה כתב בשו"ת הרדב"ז (חלק ו' סימן ב' אלפים רנ"ג). וכן משמע מדברי הכסף משנה (פרק א' מהלכות כלאים הלכה ד'). ע"ש. ועיין עוד בדרך אמונה על דברי הרמב"ם שם.
2. נענע אינו אוסר כמו שכתב הרמב"ם (פרק ה' מהלכות כלאים הלכה י"ט) האירוס וכו' ושאר כל מיני זרעים אינן כלאים בכרם. ע"ש. והאירוס הוא נענע כמו שכתב בפירוש המשנה. אמנם לכתחילה לא יזרע נענע על יד כרם, כי לדעת הראב"ד בהשגות שם הטעם שהאירוס אין בו כלאים, הוא כיון שאין דרך לקיימו. ע"ש. וכיום מגדלים נענע במיוחד ולפי זה יאסור בכרם. ועיין בכסף משנה שם (הלכה ו'). וגם לדעת רבינו שמשון אסור על כל פנים מדרבנן.
3. עשבי תבלין אינני יודע האם הם מיני זרעים או ירקות. ועיין להחזון איש (כלאים סימן א' אות י"א) שכתב, צריך עיון מהו ירק ומהו זרע. ע"ש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן