Menu
שאל את הרב
print
אא

אם אני שליח ציבור בסליחות, ויש קטעים שהש"ץ מתחיל והציבור מסיימים, כמו רחמנא, והושיענו למען שמך, ענינן וכדומה, האם החזן צריך לומר גם את הסיומת, כי לפעמים הקהל עונים מהר וא"א לומר זאת?
וכן להיפך, האם היחיד צריך לומר ג"כ הקטעים הנ"ל או די בכך שאומר את הסיום?

מרן ראש הישיבה

היחיד צריך לענות בלבד והשליח ציבור יאמר הענייה בלחש.

שאלת המשך:

בשבט יהודה בדוחק ובצער, יש משפט "שמך נקרא עלינו, ה' א-להינו". אם במשפט זה היחיד עונה "ה' א-להינו" בלבד בלי לומר "שמך נקרא עלינו", האם אין בזה משום הוצאת שם ה' לשוא?

רבני בית ההוראה

אני חושב כוונת הרב פשוטה שהחזן מוציא אותנו ידי חובה במה שהוא אומר, וכאילו אנו אומרים בעצמינו. משא"כ החזן אינו יוצא בכך וצריך לומר הכל.
[שוב הובא זה לפני מרן ראש הישיבה שליט"א וכתב: נכון מאוד. עד כאן].

שאלת המשך:

האם שייך שומע כעונה באמירת פסוקים? והא אין לדמות את זה לברכה שאסור לחלקה חציה ע"י שמיעה כעונה? ועוד, למה הרב נר"ו מתח קו על התיבה "בלבד", אם כל העניין משום שומע כעונה, הרי יכול לצאת בעצמו, כמנהג ג'רבא והישיבה בברכת בשמים ומאורי האש?

מרן ראש הישיבה

כך המנהג שהיחיד עונה בלבד.
ושייך שומע כעונה באמירת פסוקים (עיין סוכה לח: הוא אומר ברוך הבא והם אומרים בשם ה', מכאן לשומע כעונה. וכן בתוס' שם סוף ד"ה מכאן שמצוה).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן