Menu
שאל את הרב
print
אא

נוסח קדיש תענו ותעתרו בכל ספרי הסליחות, כולל של איש מצליח וכולל אביע"ה סליחות, הוא: "תֵּעָנוּ וְתֵעָתְרוּ בְּרַחֲמִים מִן הַשָּׁמַיִם. תְּקֻבַּל צַעֲקַתְכֶם. תִּשָּׁמַע תְּפִלַּתְכֶם בְּרָצון. וְיֵעָנֶה קול עֲתִירַתְכֶם. וִיקַיֵּם בָּכֶם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב". ולכאורה לא מובן מה מקום המלה "ויקיים", כי חסר הנושא, אלא היה צריך לומר "ויקוים" או לחילופין "ויקיים ה'".
ובאמת נראה שהנוסח הגיע אלינו מתפילות יום הכיפורים ששם אומרים "תֵּעָנוּ וְתֵעָתְרוּ בְּרַחֲמִים מִן הַשָּׁמַיִם. תְּקֻבַּל צַעֲקַתְכֶם. תִּשָּׁמַע תְּפִלַּתְכֶם בְּרָצון. וְיֵעָנֶה קול עֲתִירַתְכֶם. וְיִפְתַּח ה' אֱלהֵינוּ לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל אַחֵינוּ בְּכָל מָקום שֶׁהֵם שַׁעֲרֵי אורָה וכו' וְיָסִיר מִתּוכְכֶם קִנְאָה וְשִׂנְאָה וְתַחְרוּת. וִיקַיֵּם בָּכֶם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב", ובנוסח של הסליחות השמיטו מהתיבה "ויפתח" עד "ויקיים", כך שאין משמעות לתיבה "ויקיים".
תיקון זה נראה לי כל כך פשוט שאיני מבין למה באף הוצאה לאור לא הגיהו כך. האם אני טועה?

מרן ראש הישיבה

נכון.
כמדומה שבאחת המהדורות שלנו הגהתי ויקוים. תבדוק שוב.

שאלת המשך:

באביע"ה סליחות (מהדורא שלישית תשע"ב) הנוסח מתוקן, וכנראה שלמהדורא זו התכוון ראש הישיבה.
אך האם אי אפשר ליישב הגרסא הישנה? האם אין בתנ"ך או בדברי חז"ל שהנושא חסר ומתוך הטקסט מבינים מה הוא הנושא? כאן למשל ויקיים פשוט שהכוונה לקב"ה. ברור לי שהיותר נכון ויקוים כנזכר.

רבני בית ההוראה

יישר כח!
גם אם יש דוגמא כזו, בתפלה מתפללים בנוסח מתוקן והגון כידוע.

שאלת המשך:

רב תודות לנוריאל עזרא על ההפניה לאביע"ה סליחות מהדורא שלישית.
על מה שכתב ללמד זכות על הנוסח של הספרים המצויים, התופעה ברורה, ואיני מבין את הרב המשיב שכתב "גם אם יש דוגמה כזו", והלא רש"י בכמה מקומות מעיר על זה, עי' למשל במה שכתב בתחילת פרשת ויחי (מח ב). אך מה שכתב שלא כן בלשון התפילה, הוא ברור, וכמדומני שאין תופעה כזאת בלשון התפילה, מלבד כאן וסיבת הטעות פשוטה, כפי שכבר כתבתי בשאלתי הקודמת.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן