איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
נתבקשתי לשאול בשביל חבר, שמתחתן עם אשה ממשפחה שבאופן טבעי צריכים להזמין את הראשון לציון הרב יצחק יוסף לסדר את הקידושין, אלא שמצד אחד הוא לא רוצה להישבע שבועה חמורה כדעת מרן ראש הישיבה שליט"א, ומצד שני אם הוא לא יזמין אותו או שישנה מנוסח הכתובה זה יכול להיות פגיעה בכבודו, מה עלינו לעשות? והאם יש מקום להקל ולהישבע כנוסח המקובל?
הרי לא נשבעים בפה, רק בקנין בעלמא. ושבועה בכתב אינה תופסת לדעת רוב הפוסקים. ימסור הודעה לפני כן בפני ג' קרובים שהשבועה בטילה מראש.
מאת: פלוני | תאריך: א׳ באלול ה׳תשע״ד – אוגוסט 27, 2014
איך ההודעה בפני 3 מועילה, הרי בכתובה כתוב בביטול כל מודעי ובפיסול עדיהן לדעת הרשב"א. כלומר בכתובה כתוב שהוא מבטל כל מודעה שעשה לפני כן, ובכלל זה גם את המודעה בפני ג' שלא מתכווין להישבע. א"כ מה הועילה מסירת המודעה בפני הג' הרי הוא ביטל את כל המודעות בכתובה?
בכתובות שלנו לא כתוב.
וכאן המודעה על השבועה. ולא על חיובי הכתובה.
אם אתה מסופק תזהר משבועה בע"פ רק בחתימה בלבד (עיין טהרת הבית חלק א' עמוד רפג).