Menu
שאל את הרב
print
אא

1. המזגן שלנו הופעל אוטומטי באמצע השבת והיה קר, לכן גיסי שם את השלט רחוק ביד בנו בן 1.5 שכמעט בטוח היה לנו שיכבה וזה מה שעשה? עשינו טוב? האם יש בזה איסור הנאה וצריכים לצאת מן הבית?
2. אם מישהו מדליק באיסור את האור אני מניח שצריך לצאת מן החדר (מעשה שבת), אבל מה קורה אם אחר כך מישהו בא ומכבה האור (נניח שזה איסור תורה), האם אני יכול לחזור לחדר או לא, כיון שאים נתיר יוצא שנהנתי מאיסור תורה כיוון שלפני כן היה אסור לי להכנס ועכשיו מותר?

הרב רזיאל כהן

1. בודאי לא עשו טוב לתת את השלט לתינוק, מאחר שהשלט עצמו הוא מוקצה, ואסור לגדול להזיזו גם מבלי ללחוץ עליו.
אם אינו נותן את השלט בידים לתינוק הקטן (בן שנה וחצי), אלא מניח את התינוק בסמוך לשלט, והתינוק מעצמו משחק בו ומכבה, אין בזה איסור מעיקר הדין, כיון שעדיין אינו בר הבנה כלל (עיין מנוחת אהבה חלק א' פרק כ' סעיף ח'), אבל לעניות דעתי מכוער הדבר לנהוג כך לכתחילה, ויש בזה משום זילותא דשבתא. הפתרון החילופי הוא לפתוח את החלונות ותו לא.
2. גם כשהיה האור דולק, לא היית צריך לצאת מן החדר, אלא רק היה לך להמנע מדברים שלא היה ניתן לעשותם מבלעדי האור, כגון קריאה וכיוצא בזה (עיין משנה ברורה סימן רע"ו סקי"ג). בכל אופן, כשחזרו וכיבו את האור, חזר המצב הראשון לקדמותו, וכדין פירות שיצאו מחוץ לתחום וחזרו והכניסום, שמותרים בשבת (עיין שלחן ערוך סימן ת"ה סעיף ט', ומנוחת אהבה חלק א' פרק כ"ה הערה 23).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן