הכנת טחינה בשבת
מותר
אדם שכח בשבת והדליק את הקומקום החשמלי האם עליו לכבות מייד על מנת לא לעבור על איסור בישול דאורייתא, או לתת לקומקום לכבות לבד מחמת המנגנון שלו?
לכאורה מהגמרא שבת (דף ד' ע"א) ומהשלחן ערוך (סימן רנ"ד סעיף ו') נראה שמותר, כדי שלא יבוא לידי איסור גדול יותר, ודוקא הוא, ויעשה זאת בשינוי (עיין במגן אברהם שם סעיף קטן כ"א). אבל למעשה יש לעיין בזה עוד, דהוי זילותא ומראית עין, ולחלק מהאחרונים גם בהדלקת וכיבוי חשמל יש איסור דאורייתא.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ו בשבט ה׳תשע״ה – פברואר 15, 2015
מה הדין למעשה ? אם בטעות הפעלתי את הקומקום החשמלי לכבות או לא?
למעשה כתבתי שקשה להורות בזה להקל לכבות דהוי זילותא ומראית עין, אף אם שורת הדין נותנת שיכבה.
וכל שכן שאין ברור שיהיה לו מזה תועלת, הן להסוברים שבכיבוי חשמל יש איסור תורה והן להסוברים שבהרתחת מים אין איסור תורה. ולכן שב ואל תעשה עדיף. אלא אם כן יש גוי בסמוך ממש, שיאמר לו שיכבה.
וזה אף אם מילא את הקומקום במים חדשים מהברז, שיותר נראה ששב ואת תעשה עדיף. אבל אם היו בקומקום מים מאתמול, שכבר רתחו וחזרו ונתקררו ועתה לחץ בטעות שוב כדי לחממם, בזה אין כל מקום לספק, וברור שלא יגע בהם, כי מעיקר הדין אין בישול אחר בישול במים (עיין במנוחת אהבה חלק ד' פרק י' סעיף כ"ז).
מאת: פלוני | תאריך: כ׳ בסיון ה׳תשע״ה – יוני 7, 2015
אחר המחילה, מסתמא המים בקומקום בושלו לפני (שאריות מים שנותרו מהרתחה קודמת), לכאורה למה לא לסמוך על דעת הרמ"א ולתת לקוקמום להירתח? לא עדיף לסמוך על דעת הרמ"א שאין בישול אחר בישול בלח אם בושל מאשר לעשות איסור דרבנן בשינוי (וזה מלבד מהבעיות עצמם שהרב שליט"א הציג בתשובתו)??
לא הבנתי מה רוצה והכל דבר אחד הוא וכבר כתבתי שאם כך היה המעשה שהמים היו רתוחים בעבר, אין כל מקום לספק וברור שלא יגע בהם ויתן להם לרתוח
ואף במקום שזה מים חדשים דעתי נוטה ששב ואל תעשה עדיף ויתן להם לרתוח מכמה טעמים כמו שכתבתי