Menu
שאל את הרב
print
אא

אדם שכח בשבת והדליק את הקומקום החשמלי האם עליו לכבות מייד על מנת לא לעבור על איסור בישול דאורייתא, או לתת לקומקום לכבות לבד מחמת המנגנון שלו?

הרב אדיר כהן

לכאורה מהגמרא שבת (דף ד' ע"א) ומהשלחן ערוך (סימן רנ"ד סעיף ו') נראה שמותר, כדי שלא יבוא לידי איסור גדול יותר, ודוקא הוא, ויעשה זאת בשינוי (עיין במגן אברהם שם סעיף קטן כ"א). אבל למעשה יש לעיין בזה עוד, דהוי זילותא ומראית עין, ולחלק מהאחרונים גם בהדלקת וכיבוי חשמל יש איסור דאורייתא.

שאלת המשך: הדליק קומקום חשמלי בשבת

מה הדין למעשה ? אם בטעות הפעלתי את הקומקום החשמלי לכבות או לא?

הרב אדיר כהן

למעשה כתבתי שקשה להורות בזה להקל לכבות דהוי זילותא ומראית עין, אף אם שורת הדין נותנת שיכבה.
וכל שכן שאין ברור שיהיה לו מזה תועלת, הן להסוברים שבכיבוי חשמל יש איסור תורה והן להסוברים שבהרתחת מים אין איסור תורה. ולכן שב ואל תעשה עדיף. אלא אם כן יש גוי בסמוך ממש, שיאמר לו שיכבה.
וזה אף אם מילא את הקומקום במים חדשים מהברז, שיותר נראה ששב ואת תעשה עדיף. אבל אם היו בקומקום מים מאתמול, שכבר רתחו וחזרו ונתקררו ועתה לחץ בטעות שוב כדי לחממם, בזה אין כל מקום לספק, וברור שלא יגע בהם, כי מעיקר הדין אין בישול אחר בישול במים (עיין במנוחת אהבה חלק ד' פרק י' סעיף כ"ז).

שאלת המשך: הדליק קומקום חשמלי בשבת

אחר המחילה, מסתמא המים בקומקום בושלו לפני (שאריות מים שנותרו מהרתחה קודמת), לכאורה למה לא לסמוך על דעת הרמ"א ולתת לקוקמום להירתח? לא עדיף לסמוך על דעת הרמ"א שאין בישול אחר בישול בלח אם בושל מאשר לעשות איסור דרבנן בשינוי (וזה מלבד מהבעיות עצמם שהרב שליט"א הציג בתשובתו)??

הרב אדיר כהן

לא הבנתי מה רוצה והכל דבר אחד הוא וכבר כתבתי שאם כך היה המעשה שהמים היו רתוחים בעבר, אין כל מקום לספק וברור שלא יגע בהם ויתן להם לרתוח
ואף במקום שזה מים חדשים דעתי נוטה ששב ואל תעשה עדיף ויתן להם לרתוח מכמה טעמים כמו שכתבתי

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן