Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי במסכת מגילה (דף כ"א ע"א) שכתבו התוספות בשם רבינו תם שהמילה ״אלמלי״ עם יו״ד בסוף פרושה אילו כן, ועם אל״ף בסוף פירושה אילו לא. אם דבריו נכונים, מסתבר שהנוסח הנכון על פי הדקדוק של ברכת הלבנה לא יוכל להיות ״אלמלי לא״ כפי המובא בסידור איש מצליח שהרי פירושה: אילו כן לא. אם כן למה בחרו בנוסח הזה בסידור איש מצליח?

רבני בית ההוראה

מקור מאמר זה הוא במסכת סנהדרין (דף מ"ב ע"א), ושם כתוב "אלמלא לא" והמדפסים הסגירו תיבת "לא" בעקבות דברי התוספות שהזכרת, מטעם שהוא מיותר שזה כמו שאומר "אילו לא לא" (וכן הוא בכמה סידורים כפי הנשמע שהשמיטו תיבת "לא"). אמנם בסידור המדוייק איש מצליח עשו בחכמה יתירה להגיה אות אחת יו"ד במקום אל"ף ולהשאיר תיבת "לא", מאשר למחוק מלה שלימה כפי שעשו המדפסים בגמרא, ואז הוא כמו שאומר "אילו היה שלא זכו בני ישראל" וכו'. (ויש כזה הרבה בש"ס). ואין פירוש "אלמלי" ביו"ד "אילו כן" כמו שהשתבשת. ודו"ק. (אגב כלל זה המציאו ר"ת, ועל פיו הגיהו בהרבה מקומות בש"ס בגליון ביו"ד או באל"ף. והדברים ידועים).

שאלת המשך:

התוס' במגילה כא. אומרים ש"אלמלא" הכוונה אילו לא, ו"אלמלי" אילו היה. האם הוא מחלק גם בין "לולא" ל "לולי"? א"כ, איך יסבירו את הפסוק (דברים לב כז) "לולי כעס אויב אגור פן ינכרו צרימו..." האם לא ברור שם שהכוונה היא אילו לא?

הרב משה חדאד

כבר כתב מרן שליט"א בזה (בספרו סנסן ליאיר עמ' רס"ב הנד"מ) שאין כלל זה בתנ"ך אלא רק בגמ' (ובין ראיתיו הביא הפסוק שהבאת) 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן