לגבי הכרזת תענית
כולם לא מכריזין על צום גדליה, עיין בכה”ח שם אות כ”ז שיש גורסים במקום צום כיפור צום גדליה, ולכן כתב שאין להכריז עליו, וביאר הטעם מכיון שגם הוא ידוע לכל. וכן הוא בסידור איש מצליח.
בג'רבא נהגו למול בט' באב אחר חצות עד שיגמרו כל הבתי כנסיות קריאת הקינות ואיכה ואיוב (ברית כהונה אורח חיים מערכת ת' אות מ"ט. ועיין עוד בלשון מרן בשלחן ערוך סימן תקנ"ט סעיף ז', ובחזון עובדיה – ארבע תעניות עמוד ת"ד). ומסתמא כן הוא גם מנהג תונס.
ולגבי הזוהר, אפילו בליל ט' באב אפשר לעשות זוהר, בלי מאכלים, אלא יקראו הזוהר הכתוב בחוק לישראל שהוא מענין תשעה באב (ראה בברית כהונה שם אות מ"ח). ואם רוצים להקדים הזוהר ולעשות סעודה לילה קודם, רשאים, אבל לא יביאו בשר (גם לא עוף) לסעודה זו, וכן בסעודת זוהר שנערכת בזמנה בימים אלו אין להתיר לאכול בשר (עיין בחזון עובדיה – ארבע תעניות עמוד קצ"ז).