Menu
שאל את הרב
print
אא

קראתי בחומש איש מצליח שטעם "רביע" יותר ארוך מטעם "שני גרשין". אבל ראיתי שבכמה קהילות (המרוקאים, והרבה אנשים) נוהגים לנגן ה"שני גרשין" יותר ארוך! אפשר לדעת יותר?

רבני בית ההוראה

מה ששמענו ממרן ראש הישיבה בלומדינו לפניו, שמנהגנו הוא שטעם רביע יותר ארוך, וזה מוכח מהקשר המאמרים והמלות בתורה, לדוגמא בפסוק שאומרים בסוף קריאת שמע, החזנים (בשבתות ומועדים) מאריכים מאוד בתיבת "אני" ה' אלהיכם וגו', יותר ממה שמנגנים בתיבת "אלהיכם", ולמנהגנו הוא להיפך שבתיבת "אני" יש שני גרישין והיא נמשכת לפניה אני ה' וגו', וכך מסתבר יותר, ובתיבת "אלהיכם" יותר מסתבר להאריך ולהפסיק. וכן הוא בכל מקום שתמצא שני גרישין ורביע. (ואפשר שהטעות נבעה מכך שבדרך כלל קל יותר לחזן להאריך ולסלסל בפעם הראשונה ואח"כ יורה ופוחת, או מפני שראו שיש בו "שני" גרישין חשבו שהוא ארוך יותר). וראה עוד כאן שיעור בלימוד טעם "רביע".
וכעין זה בטעם "תרי טעמי" שלמנגינו הוא חצי תביר, ויש שמאריכים בו כמו שני תביר, ויש הוכחה למנהגנו מפסוק אחד (שכחתי כעת) שיש בו טעם "תרי טעמי" ומלה אחריו יש בראשה אחת מאותיות בג"ד כפ"ת רפויה, ואם מאריכים בו היתה צריכה להיות דגושה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן