Menu
שאל את הרב
print
אא

1. ראובן שהלוה לשמעון 1000 דולר לא לתמורת לקבל מתנה ובודאי לא לקבל רבית, אבל אחרי זמן שמעון הרויח מהכסף אז נתן מתנה לראובן כמה חודשים של משכורת דירה (בדירה זאת גר ראובן והוא משכיר הדירה מאת שמעון). האם עכשיו צריך ראובן לשלם לשמעון על חודשים שנתן לו מתנה כמובן שנתן לו במתנה בגלל שהלוה לו ושמעון מעולם נתן מתנה משכורת לראובן חוץ ממתנת חתונה היתה גם כן מתנה חודש משכורת חידה בחינם)?
2. עוד יש לשאול עכשיו גם כן שמעון בקש מראובן ללות לו עוד פעם, מה התנאים שיכול ראובן להרויח ממה שמלוה לשמעון (שמעון הוא אדם עשיר אבל בשביל זאת העסקה צריך קצת כסף של ראובן) אם ראובן אמר לשמעון אני אתך בעסקה אם תרויח תתן לי כמה אחוזים על מה שנתתי לך ואם תפסיד נפסיד ביחד! האם זה בסדר או לא? או יש עוד פתרון שראובן מדבר עם נוכרי והנוכרי הוא שמלוה כסף לשמעון ברבית אבל בסוף סוף הגוי נותן מחצה מה שהרויח מהרבית. האם זה בסדר או לא? אם יש עוד תנאים פחות מסובכים או תנאים שישראל מרויח יותר עדיף!

הרב יעקב כהן

1. אם שמעון נתן מתנה לראובן לפני שפרע לו את חובו, צריך ראובן להחזיר לו, כיון שזה אבק רבית והרוצה לצאת ידי שמים עליו להחזירה כמו שכתוב בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קס"א סעיף ב'). ע"ש.
2. יכול ראובן להלוות לשמעון בתנאי שאם ירויח יתן לו אחוז מסויים מהריוח, ואם יפסיד יפסיד ראובן אותו אחוז מההפסד, ובלבד שישלם ראובן לשמעון שכר טירחה לפחות כ-20 ש"ח נכון להיום. עיין במלוה ה' (פרק י"ב סעיף ג' וסעיף ה').

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן