שיר של יום בראש חודש
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
רציתי לשאול על מנהג ג'רבא במילוי הכתובה:
א. האם האם נוהגים לרשום "למשפחת" או "לבית" לפני שרושמים את שם משפחת החתן או הכלה?
ב. באלו תארי כבוד היו משתמשים עבור החתן והכלה?
ג. לגבי השמות: האם היו כותבים רק את השם בו האדם נקרא בפי כל, או שהיו רושמים גם כינויים ו/או שם שני שאינו בשימוש?
ד. אם היו רושמים כינויים, האם היו משתמשים ב"דמתקרי" או בסוגריים? כיצד היו נוהגים בזה?
1. בכתובות שמופיע צילומים בספר מדות הרחמים (עמוד ע"ה) ובספר אב הרחמים חלק א' (עמוד 154) לא כתוב למשפחת ולא כתוב לבית, אלא כתבו ישר את שם המשפחה.
2. אין רגילים כל כך להרבות בתארים. על פי רוב התארים שהיו רגילים בזמנו. למשל בכתובות ר' לאלו הכהן במדות הרחמים שם כתבו עליו: השם הטוב היקר החכם ונבון. ובכתובת מרן זקני רבי רחויתה הכהן באב הרחמים שם, כתבו עליו: החכם ושלם.
3-4. רושמים כינויים. למשל בכתובת ר' לאלו הנ"ל, כתוב: בן כה"ר השם הטוב היקר ה"ר יצחק המכונה צחייק הכהן.