Menu
שאל את הרב
print
אא

תודה רבה על ההתיחסות המהירה!
אלא שלפי דברי הרב לא מובן חילוקו של רבה בגמרא; שהרי רבה אומר שלעניין מקצת תקיעה קודם עלוה"ש - לא יצא, ואילו תקע מקצת תקיעה בעניין הבור - יצא, ולפי דברי הרב אנו מעמידים את הסיפא (בור) בשיש בה שיעור תקיעה (כיוון שלולי זה לא יצא) ויוצא ידי חובה, וא"כ גם ברישא (עלוה"ש) מדובר שיש שיעור תקיעה לאחר עלוה"ש, ואעפ"כ לא יצא, שאלו הם תורף דברי רבה! ואילו מדברי הפוסקים מוכח שיוצא בתקיעה שמקצתה לפני עלוה"ש ומקצתה לאחר עלוה"ש, וביש בה שיעור תקיעה לאחר עלוה"ש!

הרב אליהו מאדאר

תחלה אין אלו דברים שלי, שלא כתבתי רק מה שכתבו הפוסקים. ועוד בגמרא הרישא מיירי בבור ובסיפא מיירי בעלות השחר.
ולעיקר דבריך, הנה לפי הפוסקים הללו שכל שהיה שיעור תקיעה בחיוב יוצא ידי חובה, בודאי שכל מה שחילקו בתחלה בגמרא, הוא דוקא כשלא היה שיעור תקיעה בחיוב, ואעפ"כ סבר שאם הוא זמן חיוב רק שמע קול הברה [כמו ברישא בבור], יצא ידי חובה, שגם ההתחלה מצטרפת. ורק כשאינו זמן חיוב כלל [כמו בסיפא בעלות השחר], לא יצא י"ח.
אולם כל זה לפי הס"ד, אבל המסקנא שלא אמר רבה שיצא בבור, רק בתוקע לעצמו [ולא כמו שכתבת למעלה שהוא רק דרך דחיה],וכל זה מבואר בראשונים שזו מסקנת הגמרא. ולפי זה אין חילוק בין בור לעלות השחר, שבשניהם לא יצא. אולם כל זה כשלא היה שיעור תקיעה בחיוב, אבל כשיש, יצא י"ח. זהו לדעת הפוסקים הללו, אבל העיקר כדעה החולקים שבכל אופן לא יצא, כמו שסתם מרן בשלחן ערוך (סימן תקפ"ז סעיף ג'), וכמו שכתבו האחרונים שם. חזק ואמץ!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן