Menu
שאל את הרב
print
אא

יש עוגה שקוראים לה "סופלה" זאת עוגה שמבחוץ היא קשה כמו עוגת שוקלד רגילה אמנם בתוכה היא מלאה שוקולד נוזלי שכאשר אוכלים אותה אז אוכלים עם הקשה שבחוץ ויחד עם כל הנוזל השוקולד שבפנים? האם יהא מותר בשבת קודש להניח אותה על פלאטה חשמלית דולקת כדי לחממה? בין מצד של מבשל? או מאכל בן דרוסאי לספרדים? או משום מצטמק ויפה לו וכדומה?

הרב רזיאל כהן

אם השוקולד שבתוכה נוזלי, אסור לחמם אותה בשבת. שיש בישול אחר בישול בדבר לח. (והקולא של "מצטמק ורע לו" אינו שייכת אלא במים או בדבר שידוע שהוא מצטמק ורע לו. ועיין מנוחת אהבה חלק ב' עמוד שמ"ה). אך אם הוא קרוש (כמו מרגרינה מחוץ למקרר) – מותר.
כמובן כל זה לדעת הפוסקים שסוברים שאין בעיה לחמם בשבת מאכלים על הפלאטה. אולם דעת מרן ראש הישיבה נר"ו (במבוא למשנה ברורה – איש מצליח חלק ג') שבהנחת מאפה ישירות על הפלאטה יש איסור "מחזי כמבשל", ויש להניחו על גבי הפסק.

שאלת המשך:

השוקולד שבתוכו הוא בערך כמו ריבה, כלומר נוזל לאט לאט, ומדוע יש לאסור לחממו על פלאטה דולקת שהרי רוב העוגה יבשה ואולי רק 30 אחוז ממנה בפנים הוא שוקולד נוזלי?? ומה לגבי העוגה עצמה בפנים? שהרי בחוץ היא אפיה כל צורכה אמנם בפנים היא אפויה לא כמו בחוץ אלא יותר רכה כיון שדרך האכילה שלה בכך, אמנם אם נשהה אותה יתר על עמידה בפלאטה, היא יכולה להאפות ברמה של אפיה כמו שהיא בחוץ??

הרב רזיאל כהן

מצד העוגה שממשיכה להיאפות – נראה לי שאין חשש, מפני שגם בלי האפיה הזו הרי היא נאכלת לכל העולם, ונחשב שהגיעה כבר לגמר אפייתה ובישולה, ואין בישול אחר בישול בדבר יבש.
אולם מצד המילוי הנוזלי – אמנם לדעת מרן הג"ע יוסף זצ"ל (ביביע אומר חלק ז' סימן מ"ב) הולכים אחר רוב התבשיל שהוא יבש. אך דעת מורנו הרב הגאון רבי משה לוי זצ"ל להחמיר בזה, וכן דעת מרן ראש הישיבה נר"ו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן