Menu
שאל את הרב
print
אא

כידוע, בנוסח הקדמונים מסתיים נוסח הקידוש של ליל שבת ב: "...ושבת קדשו באהבה וברצון הנחילנו. זכרון למעשה בראשית, תחילה למקראי קדש, זכר ליציאת מצרים. כי בנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים, ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו. ברוך אתה ה' מקדש השבת".

עם זאת, ברוב הסידורים הספרדיים כולל "איש מצליח", הושמטו המלים "כי בנו בחרת ואותנו קידשת". התוצאה היא שהסיום "ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו" נראה מחוץ להקשר וחזרה על מה שכבר נאמר. ידוע לי שהדבר נעשה בעקבות הקדמת הזוהר שלפיה יש בקידוש 35 תיבות. אבל האם מספר תיבות הוא סיבה לשנות מנוסח הקדמונים, וליצור נוסח פחות רהוט?

מרן ראש הישיבה

זו שאלה ידועה. ועמד עליה הרב שאול כהן זצ"ל בספר נכח השלחן (על שלחן ערוך אורח חיים).

שאלת המשך:

התוכלו בבקשה לצלם או להסביר מה כתב שם, לתועלת אלה שאין הספר נכח השלחן מצוי אצלם?

רבני בית ההוראה

הדברים שם ארוכים מאד, וקשתה עלינו המלאכה להעתיק הכל.
ניתן להשיג הספר בחנות הישיבה, יש בו הרבה נושאים מעניינים על סדר השלחן ערוך.

שאלת המשך:

זה עתה יכולתי לעיין בספר נכח השלחן וראיתי שאין הדברים "ארוכים מאד" כלל, ולא מצאתי שום תירוץ ושום יישוב לנוסח הקידוש שלנו! הה"מ הרבה להקשות על הנוסח, וסיים שבכל זאת אינו משנה ממנהג העולם (בלי ליישב כלום). ומרן רה"י נר"ו בהערתו כתב שהחיד"א בשיורי ברכה הביא את נוסחת הרמ"ע, ושכך נהג הרח"פ (או אחד אחר מהשושלת, אני כותב עתה מזכרוני). בנוסף הביא מגליון כפר חב"ד שבעל התניא השאיר את הנוסח הישן על תלו, אע"פ שהוא נגד דעת האר"י, ונימק זאת בכך שאין הסיום "ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו" עולה למניין ל"ה התיבות משום שאינו אלא סיום סמוך לחתימה, ואזכרות ה' אינן עולות למניין ל"ה גם כן. עכת"ד. הרי שיש יישוב לנוסח הקדום כך שיתאים לדברי הזוה"ק, או הצעת נוסח חילופי (של הרמ"ע) שיתאים גם לזוה"ק וגם לתחביר, אך אין שום יישוב לנוסח האר"י!

רבני בית ההוראה

יישר כח!
הרב כתב רק ש"עמדו על זה", לא שיישבו.

שאלת המשך:

אז אכן זו שאלה ידועה ועמדו עליה ולא נמצא מי שיישב אותה, למה לא לשנות את הנוסח, או לחזור לנוסח המקורי ולסמוך על הגר"ז או לעבור לנוסח הרמ"ע מפאנו? האם אדם שיעשה כאחת משתי האפשרויות הנ"ל ישתבש? האם רשאי לנהוג כן לכתחילה? אם כן, מה עדיף בין השתיים? (מצד אחד הנוסח המקורי שיישב אותו הגר"ז עם הזוה"ק מתנגש "חזיתית" עם דעת האר"י, ומאידך נוסח הרמ"ע קצת קשה רגשית, כי דורש למחוק תיבות שרגילים כל העולם לאומרם "באהבה וברצון" וכו').

הרב אדיר כהן

אחר שבדברי האר"י ז"ל (שער הכוונות ענין הקדיש דרוש מ') מפורש להדיא נוסח הקידוש כמו שמקובל היום, קשה להרהיב עוז לעשות אחרת. וכבר נודע עד כמה אנו נמשכים אחר גדול המקובלים רבינו האר"י ז"ל בפרט בדברים הקשורים לנוסחאות בתפלה. ובפרט שכבר נתקבל הנוסח בכל תפוצות ישראל זה מאות בשנים, ואולי יותר מזה. ומהבית יוסף (סימן רע"א) בשם הרב ארחות חיים גם נראה שלא גרס תיבות אלו כמו שכתב מורי ורבי בהגהתו בנוכח השלחן שם. והרי אף מר זקננו רבינו שאול הכהן זצ"ל שהגיה מאות הגהות בנוסח התפלה בספרו לחם הבכורים ושאר ספריו, בנדון זה כתב בנוכח השלחן שלא מלאו לבו להגיה נגד מנהג העולם. ומה נענה אבתריה?!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן