Menu
שאל את הרב
print
אא

אני אברך צעיר לומד בצרפת, אני לומד איסור והיתר אבל חסר לי הדרכה בזה.
למשל איזה ראשון ללמוד בעיקר, אני משתדל ללמוד רמב״ם, רי״ף, רא״ש, רשב״א, ר״ן, ריטב״א, רמב״ן, מאירי על כל נושא, האם זה מספיק?
גם לענין נושאי כלים, ב״ה יש לנו כל כך הרבה מפרשי הש״ע (מנ״י, ט״ז, ש״ך, פר״ח, פר״ת, חוות דעת, כר״פ , פמ"ג ועוד..) האם צריך ללמוד את כולם או שיש איזה שהם יסודיים? אני בחרתי ללמוד על סדר ש״ך פר״ח וט״ז עם פתחי תשובה האם זה מספיק?
שאלה שניה׃ לענין כללי הלכה איזה ספר ללמוד וכמה להקדיש בזה בשבוע, האם ללמוד עין יצחק טוב או צריך ספרים יותר קדמונים?

הרב רזיאל כהן

הכל תלוי באיזו רמה הנך רוצה ללמוד. אולם בדרך כלל קשה ללמוד את כל הראשונים על הסדר, ו"תפסת מרובה – לא תפסת", ע"פ רוב כדאי להתמקד ברא"ש ובר"ן על הרי"ף, ובאיסור והיתר כדאי ללמוד גם את תורת הבית להרשב"א. וכל שאר הראשונים ללמוד רק במדת הצורך.
גם לגבי האחרונים, מה שבחרת ללמוד רק ש"ך ט"ז פר"ח ופת"ש, הרי זה טוב ביותר, כי לפעמים מרוב דעות מתבלבלים, או שלא מתקדמים, ותפסת מועט תפסת. מכל מקום כדאי לעבור גם על הליכות עולם חלק ו' וחלק ז' או ילקוט יוסף על הסימנים הנלמדים.
יש ספרי "בדי השלחן" על איסור והיתר, שהוא מסכם את דעות האחרונים עד ההלכה, דוגמת משנה ברורה, ומומלץ ביותר. ועל הלכות תערובות יצא לאור בס"ד "הוראה ברורה" יותר קצר וקולע, בהתייחסות גם לדברי רבותינו הספרדים עד ההלכה למעשה.
"עין יצחק" הוא ספר טוב ומכיל הכל כמעט. אלא שהוא עובר מענין לענין. אם תדע לברור ממנו מה שאתה צריך, חצי שעה ביום – אשריך וטוב לך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן