Menu
שאל את הרב
print
אא

בשלחן ערוך (סימן שכ"א סעיף יד) כתוב שמותר ללוש קמח קלי ע"י שינוי של "מעט מעט", ואח"כ כותב מרן שקמח של חיטה שצמחה שליש וקלו אותה וטחנו אותה טחינה גסה [שתיתא], מותר ללוש אותו ע"י קיום ב' תנאים: שיעשה בלילה רכה, וגם ישנה בדרך נתינת המים. עד כאן.
האם יש חילוק בין קמח קלי לשתיתא ולכל קמח יש את התנאים המתירים אותו, או שגם בקמח קלי, אם יעשה את ב' התנאים הנ"ל, יהיה מותר, וכן גם בשתיתא יהיה מותר אם יעשה מעט גם בלי בלילה רכה? ואם אסור- למה בקמח קלי מותר ובשתיתא אסור?

הרב ירון ביתאן

אסור מהתורה לגבל קמח רגיל שאינו קלי, אבל קמח קלי אינו אסור מהתורה מפני שני טעמים: א. שלא מתגבל יפה. ב. שראוי לאוכלו כפי מה שהוא, וכן כל קמח שאינו מתגבל יפה וראוי לאוכלו (מנוחת אהבה חלק ב' פרק ט' הערה 26), כגון קמח מצה ופירורי לחם דינם כקמח וקלי שאין איסור לגבל אותם אלא מדרבנן (שם הלכה ח').
ואם עושה שינוי מותר לגבל מהם, וכגון שמגבלם שתי וערב או מערב בנחת. וכן אם עושה בלילה רכה ומשנה בנתינת המים מותר אפילו הרבה. וכן אם עושה מעט מעט בדבר שהדרך לעשות הרבה מותר אפילו בבלילה עבה בין בקמח קלי ובין בשתיתא שאין הבדל ביניהם כלל. אלא שהדרך היה לעשות הרבה קמח קלי בעיסה עבה, ולכן מרן חילק ביניהם שכל דבר והשינוי שיש אצלו (עיין משנה ברורה סימן שכ"א סעיף קטן נ"ו ומנוחת אהבה שם הלכה ז' – י').

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן