Menu
שאל את הרב
print
אא

הגדרה של ריבית היא הלוואה עם טובות הנאה. לדוגמא קיבלת הלוואה של 5 ש"ח ואתה צריך להחזיר 10 ש"ח.
אך האם ניתן להגיד שהסכום שאתה צריך להשיב הוא לא צריך להיות שווה לסכום שקיבלת אלא לערכו הכלכלי. לדוגמא אני הלוואתי לך 5 ש"ח (שבאמצעותם ניתן לקנות 2 עגבניות) ועליך להשיב לי סכום כסף שבאמצעותם אוכל לקנות 2 עגבניות? הכוונה ערכו הריאלי (ערך הכסף) ולא הנומינלי (מספרי). אם כן לפי איזה קריטריון נעשה את זה?

הרב אדיר כהן

ריבית פירושו פיצוי על המתנת פרעון החוב. ואם לוה חמשה ש"ח יש להחזיר לו חמשה ש"ח דוקא או סחורה ששוה חמשה ש"ח בדוקא, גם אם נשתנה השער. ועיין עוד למר זקני מרן רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל בשו"ת שיירי כהונה הנדפס מחדש (יורה דעה סימן ס"ח) מה שביאר בזה והוכיח לחכם אחד שחשב שאם השתנה השער שיעור התשלום השתנה. ע"ש בדבריו הנמרצים.
ודוקא אם לוה מחבירו שתי עגבניות מותר לו מן התורה להחזיר לו שתי עגבניות אף אם בשעת הפירעון התייקרו, ואעפ"כ אסרו זאת חכמים משום שאם יתייקרו בשעת הפירעון הרי זה דומה כאילו נתן למלוה ריבית. ויש כמה עצות ופתרונות להלוואת פירות, וכמו שהאריך לבאר מורנו הרב הגאון רבי משה הלוי זצ"ל בספר מלוה ה' חלק ב' (פרק י"ד). ע"ש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן