האם מותר לנסוע ברכב בשבת במקום גוים שהנהג גוי ועושה את כל הפעולות והיהודי מצטרף לגוי לא שהוא מסיע בשבילו (התשלום לפני שבת)?
הרב אהרן מאזוז
נראה שאסור לעלות ברכב בשבת מכמה טעמים:
א) שאסרו להניח נכרי לעשות מלאכה לצורך ישראל כל שיש לחוש לרואים שיאמרו שהוא שכיר יוםף וכן כאן שרגילים לשלם כשעולים לרכב יש לחוש לרואים שיאמרו שמשלם לו בשבת.
ב) יש לאסור משום עובדין בחו"ל, שהרי נסיעה ברכב היא דבר האסור בשבת, הן מצד שדרך לשלם, הן מצד שכשהאדם מכביד על הרכב הרי גורם לשריפת דלק נוסף, ולכן גם אם אין לאסור מטעמים אלו כגון שמשלם קודם שבת וכן שיש בלעדיו גויים אחרים שאין מכביד באופן שיגרום שרפת דלק וכיוצא, אין להתיר, וכמו שמצאנו הרבה כיוצא בזה, שאסרו למדוד בשבת גם כשאינו לצורך מקח וממכר ואסרו לרדות פת מהתנור אף שעצם הרדיה אינה מלאכה וכהנה רבות.
(ואמנם מצאנו שדנו הפוסקים לענין לישב בקרון והגוי מוליכו בשבת חוץ לתחום וכמבואר בתוס' עירובין מג ע"א ד"ה הלכה ובהרא"ש שפ. י"ל שנתכוונו לאסור גם כשאין שיכים טעמים הנז'. וכ"ש אם נאמר שלא דברו שם רק לענין נכנס בערב שבת שאינו שייך לנדון דידן).
והוסיף ראש הישיבה הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א:
וכן אסר בשו"ת ויאמר מאיר (ואעקנין) נסיעה בטרמוואי בחו"ל בשבת אף שרובם גוים ומשלם מערב שבת ע"ש וכך פשוט אצלנו בחו"ל.