Menu
שאל את הרב
print
אא

במסכת מגילה (דף י"ז ע"א) הגמרא אומרת וילך עשו אל ישמעאל וגו', ממשמע שנאמר בת ישמעאל איני יודע שהיא אחות נביות? מלמד שקידשה ישמעאל ומת, והשיאה נביות אחיה. עד כאן. בפירוש רש"י דיבור המתחיל מלמד שקידשה, רש"י הוסיף את מילת "אביה" - מלמד שקידשה ישמעאל אביה ומת.
א. מדוע רש"י הוסיף מילה זו? 

ב. האם נכון בכלל לשאול שאלה כזו בלימוד? 

הרב שלמה יהונתן מאזוז

השאלה יפה מאוד.
ונראה לי שפשט לשון הגמרא היה מקום לטעות שקידשה ישמעאל לעצמו, וזה לא יתכן. לכן רש”י הוסיף “קידשה ישמעאל אביה“, דהיינו שישמעאל קיבל בה קידושין בתור אביה.
וידידי רבי קניאל בוכריץ הי”ו ביאר כך, בתחילה אמרה הגמרא “ממשמע שאמר בת ישמעאל איני יודע שהיא אחות נביות” – דהיינו שיש כפילות בלשון הפסוק, והייתי חושב שכוונת הגמרא לתרץ שאין זה כפילות, ומה שנאמר ישמעאל מדובר על ישמעאל אחר שקידשה לעצמו (כנ”ל), ועל שם זה נקראת “בת ישמעאל” ולא כפשוטו של מקרא, ולכן כתב רש”י שקידשה ישמעאל – אביה, דהיינו לומר שזה אותו ישמעאל שידענו קודם, וממילא תבין ש”קידשה” הכוונה לעשיו.
אגב, יש ספר “קב הישר – מה הוקשה לרש”י” המלמד בדרך נכונה ובהירה כיצד יש ללמוד ולעיין בפירוש רש”י כדרך אבותינו ורבותינו הספרדים. בהמלצת מרן ראש הישיבה שליט”א. ניתן להשיג בטל: 050-5724103

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן