פה באמריקה ישנם חניות שמרסקים כל מיני פירות בכדי לעשות מהם כל מין משקה פירות אשר ישתה, ולפעמים ישנם פירות מוחזקים בתולעים ברמה גבוהה כגון תותים הגדולים. והשאלה נשאלת האם ניתן לבקש מהפועל הגוי לרסק אותם פירות המוחזקים בתולעים עם שאר פירות שאינם מוחזקים בתולעים, בכדי לעשות מהם משקה פירות?
ולכאורה היה מקום להתיר ואין לחוש למבטל איסור לכתחלה, שהרי אינו מתכוין לבטל את חשיבות התולעים על ידי ריסוקם אלא כדי לשתות את מי הפירות. וראיה ברורה ונעימה לכך, ממה שכתב מרן (סימן פ"ד סעיף י"ג) "דבש שנפלו בו נמלים יחממנו עד שיהא ניתך ויסננו". והטעם שאין לחוש למה שמערב את טעם הנמלים בדבש, משום שכל כוונתו היא אך ורק בכדי לתקן הדבש, ולכן אין בזה משום אין מבטלין איסור לכתחלה והוא הדין לנידון דידן.
אלה שראיתי שכבוד תורתו הביא בספרו הוראה ברורה (סימן צ"ט סעיף קטן כח) בשם החקרי לב שכתב להחמיר, ואין להקל אלא למי שיש בידו כבר פירות מתולעים וכדי שלא יפסידם. וכבר כתבתם שם שהעיקר כדעת היביע אומר והתפלה למשה שהתירו בזה (ובאופן שאי אפשר בענין אחר או שיש טורח רב להפריד האיסור מן ההיתר).
ומעתה בנידון דידן (שהגוי הוא שמרסק את הפירות) היה מקום להתיר בשופי דשמא הלכה כיביע אומר ותפלה למשה, ואם תמצי לומר הלכה כהחקרי לב שמא אמירה לגוי שבות לא נאמר אלא לענין שבת ולא לענין שאר איסורין, ובפרט בנידון דידן שהתותים הם תותים קפואים ולא תותים טריים.
נ.ב נא להודיע לנו עוד מתי הספר הוראה ברורה על בשר וחלב יופיע שהרי ברוך השם בן פורת יוסף הספר הוראה ברורה על תערובות עזר לנו הרבה בכולל שלנו, ומה גם שקבענו בו שיעורים כסדרם מדי יום ביומו. ויפוצו מעינותך חוצה עוד כהנה וכהנה לזכות את הרבים בעוד חיבורים יקרים המתוקים מדבש ונופת צופים אמן ואמן.