Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בשלחן ערוך (סימן שי"ט סעיף י') שמותר לסנן בסודר דבר שרוב העולם מסננים והמיעוט לא מסננים, ואם רוב העולם לא מסננים, מותר גם במשמרת [כן דעת מרן בסתם]. ע"ש. ולא הבנתי למה אינו אסור משום בורר, והרי ידוע שהגדרת אוכל ופסולת תלויה בדעת האדם, ולכן גם בשני אוכלים מעורבים, צריך להוציא רק את מה שהוא רוצה לאכול, ולא אומרים שכיון שרוב העולם רוצים ואוכלים את שני המאכלים- לא יהיה בזה דין ברירה? וא"כ למה בדין משמרת יהיה מותר לו לסנן את מה שבעיניו הוא פסולת, רק בגלל שרוב העולם שותים את המשקה בלא סינון?

הרב ירון ביתאן

הטעם שמותר במשמרת שאין רוב העולם מסננים, משום שזה מגלה שהמשקה ראוי לשתיה ללא סינון, ולא שייך כאן ברירה. שמהות מלאכת בורר היא לתקן אוכל על ידי הברירה, וכאן האוכל מתוקן כבר. ואע"פ שקוצה לתקן יותר את המשקה, מכל מקום כיון שראוי לשתות בלאו הכי – אין בכך איסור.
ואין זה ענין לבורר מין מאכל מחבירו שכאן הפסולת והאוכל ידועים וכולם מסכימים שהקשין הם הפסולת והמשקה הוא האוכל. ולכן אזלינן אחר רוב העולם בשביל לדעת אם הדבר ראוי לשתיה כמו שהוא או לא.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן