Menu
שאל את הרב
print
אא

אנחנו גרים ביישוב המחולק לשתי שכונות. שכונה אחת מוקפת בחוט עירוב ושכונה שנייה מוקפת גדר סמוכה לבתים. שתי השכונות מחוברות ביניהן באמצעות חוט עירוב.  העירוב עצמו מונח בבית הכנסת בשכונה המוקפת בחוט.
1. לפעמים נקרע החוט המחבר את שתי השכונות. השאלה היא האם במקרה זה מותר לטלטל בתוך כל אחת מהשכונות בנפרד או שמותר לטלטל רק בשכונה שבה מונח העירוב שהיא עדיין מוקפת בחוט העירוב כהלכה?
2. אם אסור לטלטל בשכונה השנייה, האם אפשר להניח עירוב נוסף באחד הבתים בשכונה המוקפת גדר, כך שבזמן שחוט העירוב בין השכונות קרוע, יהיה אפשר לטלטל לכל הפחות בתוך כל אחת מהשכונות בנפרד?

3. בהנחה שהגדר ארוך יותר מחוט העירוב, כלומר רוב היישוב (שתי השכונות יחד) מוקף גדר ומיעוטו מוקף בחוט עירוב, האם זהו עירוב כשר למהדרין גם לאותם שאינם מטלטלים רק עם חוט עירוב? אם כן, האם אפשר לחבר חלק מעמודי העירוב בשכונה המוקפת רק בחוט בחבלים ולהשתמש בתורת לבוד עד לגובה מטר כדי ליצור רוב להיקף הגדר על פני החוט?

הרב יעקב כהן

1. אם החוט נקרע לפני השבת מותר לטלטל רק בשכונה שהעירוב בתוכה. אבל אם נקרע בשבת עצמה מותר לטלטל בכל שכונה לעצמה כיון שהותר בתחלת השבת הותר לכל השבת, אבל לא משכונה לשכונה. דין זה מבואר במשנה ברורה (סימן שס"ה סעיף קטן ל"ט). ע"ש.
2. אפשר לעשות עירוב חצרות לכל שכונה, ואח"כ יעשו שיתוף על ידי פת אחרת וזה נקרא שיתופי מבואות כמו שכתוב בשלחן ערוך (סימן שפ"ו סעיף א'). ובזה יהיה מותר לטלטל בכל שכונה גם אם נקרע חוט העירוב שבין שתי השכונות בחול. ויש בזה יתרון נוסף שמי שמקפיד שלא לסמוך על חוט העירוב יוכל לטלטל בשכונה שמוקפת גדר כי יש לה עירוב לעצמה.
3. השאלה אינה ברורה. ועל כל פנים, לגבי מחיצות של שתי או ערב על ידי לבוד – זה נחשב מחיצה גרועה ומותר לטלטל שם רק בתנאי שלא ישאר יותר מבית סאתים פנוי (כ-32 מטרים מרובעים) וכמו שכתוב בשלחן ערוך (סימן ש"ס סעיף א'). ע"ש. ואם היו ג' מחיצות מעולות אפילו אם המחיצה הרביעית היא על ידי שתי או ערב ולבוד – מותר לטלטל בכל אותו מקום אפילו שמחזיק יותר מבית סאתיים וכמו שכתב בביאור הלכה (שם דיבור המתחיל כגון וכו').

שאלת המשך:

תזכו למצוות על המענה לשאלות.
אחדד את השאלה השלישית:
מדובר ביישוב המחולק לשתי שכונות המחוברות ביניהן על ידי חוט עירוב שעובר מעל הכביש שביניהן. שכונה חדשה מוקפת גדר סמוכה לבתים ושכונה ישנה מוקפת גדר שאינה סמוכה לבתים אלא מקיפה גם שטחים חקלאיים שמפרידים בין הגדר לבתים. באותה שכונה ישנה שבה יש גדר שאינה סמוכה לבתים, יש גם חוט עירוב הסמוך לבתים שכאמור גם מחבר בין שתי השכונות.
השאלה היא, האם יש פתרון להכשיר למהדרין את הטלטול ביישוב כולו שלא על ידי גדר חדשה הסמוכה לבתים בשכונה הישנה. למשל, האם מספיק שרק רוב היישוב יהיה מוקף גדר והשאר על ידי צורת הפתח של חוט העירוב? אם כן, נוכל להוסיף גדר בשכונה הישנה כך שרוב היישוב יהיה מוקף גדר. או פתרון אחר שנראה לרב.

הרב יעקב כהן

זה תלוי אם הכביש שבין שתי השכונות יש לו דין רשות הרבים, דהיינו שהוא רחב ט"ז אמה ואינו מוקף מחיצות, א"כ לא תועיל צורת הפתח לחבר בין שתי השכונות לדעת מרן וכמבואר בביאור הלכה (סימן שמ"ה סעיף ז') בדיבור המתחיל שאין וכו'. ע"ש. אבל אם הכל מוקף מחיצות אע"פ שרחוקים מהישוב מועיל תיקון צורת הפתח גם לדעת מרן כי אין זה נחשב רשות הרבים אלא כרמלית. ועיין בסימן שס"ב סעיף י' ובמשנה ברורה שם (סעיף קטן נ"ו), שצורת הפתח מועילה אפילו אין שום מחיצה. ע"ש. ובתנאי שהמקום לא יהיה רשות הרבים כמבואר בסימן שס"ד. ע"ש. [וכמובן צריך להיות אדם שבקי בעניינים אלו לדעת כיצד לתקן המקום בלי מכשול].

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן