Menu
שאל את הרב
print
אא

איך נקרא החוק הדקדוקי שהמילה ״אתה״ בסוף משפט תנוקד בקמץ עם געיא ותשתנה למלעיל במקום מלרע? והאם זה גם לפני פסיק? כמו "כי תהלתנו אתה", שהאל"ף הפכה לקמץ עם געיא.
ומדוע בתפילת הלחש לאחר הברכה הראשונה של מגן אברהם, במחיה מתים אתה, יש פסיק והאל"ף קיבלה געיא אך הפתח לא הוחלף בקמץ?

הרב אמיר דאדוואנד

1. למעלה "אתה" ישנן שלש צורות: באמצע מאמר – האל"ף בפתח ומלרע. בהפסק שאינו סיום משפט (כמו זקף קטון בכ"א ספרים או אתנח בטעמי אמ"ת) – האל"ף תשאר בפתח אבל הטעם יהפך למלעיל, כמו: ומפלטי אתה (תהלים מ, יח). בהפסק גדול (אתנח וסוף פסוק בכ"א ספרים או עולה ויורד וסוף פסוק בטעמי אמ"ת) – האל"ף תשתנה לקמץ ומלעיל.

2. על פי האמור נבין מדוע בתפלה אומרים: מחיה מתים אתה – בפתח ומלעיל, כיון שזה מצד בהפסק, ומצד שני אינו סיום משפט.
3. אגב, לעולם במלה "אתה" התי"ו בדגש חזק (להשלים הנו"ן החסרה: אני – אנתה), ומי שאינו מבטא את הדגש, משנה את המשמעות, כי "אתה" בלי דגש פירושו "בא", כמו ואתה מרבבות קודש (דברים לג, ב).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן