Menu
שאל את הרב
print
אא

נניח שאני נוסע לחול מטעם העבודה, העבודה מסבסדת נסיעה במחלקה עסקית. ונניח שמחיר טיסה במחלקה עסקית הינו 1000 דולר, ונסיעה מחלקת תיירים באותה טיסה עולה 400 דולר, נניח שאני מקבל את ה 1000דולר במזומן.
נניח עוד שהחלטתי לצרף את אשתי לנסיעה לחו"ל והחלטתי ליסוע במחלקת תיירים במקום במחלקה העסקית כך שאפילו חסכתי לעצמי200 דולר כי נסיעה ל 2 במחלקת תיירים עולה 800 דולר.
המעביד ששמע על צרוף האשה טוען שזה בעייה שלי שוויתרתי על נסיעה במחלקה העסקית ועלי להחזיר לו את ההפרש בין ה 1000 דולר לבין ה 400 דולר ,שזה יוצא 600 דולר ולא הייתי אמור לצרף את האשה.
אני טוען שמבחינת המעביד הרי אני זכאי לכרטיס בשווי 1000 דולר וזה גם הסכום ששולם לי, וזכותי לחסוך על חשבוני בנוחות ואין זה עניין המעביד אם צרפתי את אשתי.
מי צודק לפי ההלכה האם המעביד או העובד שצרף את אשתו?
כמו כן בהנחה שהעובד צודק האם ה 200 דולר הנותרים צריכים לחזור למעביד או שהם שייכים לעובד?

הרב דוד עידאן

שאלתך היא שאלת חכם, ונפתח ענין זה בגדולים, עיין בשו"ת ישכיל עבדי חלק ה' סימן כ"ט להגאון רבי עובדיה הדאיה זצ"ל, שדן בעובד שקיבל דמי נסיעות ממעבידו, והוא בחר ללכת ברגל, ומסקנתו שם שאע"פ שלא היה לו הוצאות, מכל מקום מגיע לו דמי נסיעות. וכן גם באופן שבמקום לנסוע באוטובוס נסע בטרפ וחסך דמי נסיעות, בעל הבית חייב לשלם לו.

ונמוקו עמו כי בכך שהלך ברגל והטריח עצמו, וכן שזלזל בעצמו ונסע בטרפ], תמורת זה הוא מקבל את דמי הנסיעה, שקנה שכר נסיעתו בזלזול זה. וכן פסק הגרש"א שטרן שליט"א, הובאו דבריו בספר משפטי הפועלים (דף ק"ל בהערות).
ולפי דבריו, גם בנוגע לשאלתך, כיוןשויתרת מהנוחות הקיימת במחלקה העסקית מגיע לך ההפרש. וממילא תוכל לצרף את אשתך מב"ת לנסיעה, ואינך צריך לשלם את העודף.
ועוד אני אומר, כיון שהמעביד לא התנה במפורש שאם לא תסע במחלקה העסקית תצטרך להחזיר את הכסף, א"כ הוי דברים שבלב שאינם דברים, עיין בשלחן ערוך חושן משפט (סימן ר"ז סעיף ד').

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן