שאל את הרב
print
אא
א) אחרי סעודת שבת נשארים על השולחן והרצפה מיני שאריות ומהן מוקצים. הבנתי שאפשר לנקות את השולחן במפית (כי זה טלטול מן הצד) הכל לתוך יעה ולזרוק לפח, והוא הדין לטאטוא. לא הבנתי לגמרי למה, הרי טלטול מן הצד אסור, ורק בגופו מותר, וכאן הרצפה שמטאטאים לא תמיד צריכה מי יודע מה טאטוא (ואיך נחשב לדעת המתירים צורך דבר המותר). ב) למה אין בכל זה מעמר או עובדין דחול כמו "בנתפזרו לו פירות בביתו" שאסור ללקטן למקום אחד?

הרב אהרן מאזוז

א) טלטול על ידי דבר אחר של היתר נחשב טלטול מן הצד רק שבאופן זה לא התירו רק לצורך הדבר המותר, וכאן שעושה כן לנקיון הבית יש להקל, אפילו אין הרצפה מלוכלכת כל כך, שאחר הכל אין זה לצורך דבר האסור. ב) אין שייך זה לאיסור מעמר, שהרי אינו עושה כן כדי לאסוף את הפירות אלא לזרקן. וכל שכן שאין עושה כן במקום גידולם, וגם עובדין דחול לא שייך בזה, שאינו דומה למעמר האסור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0