Menu
שאל את הרב
print
אא

בריש פרק שבועת העדות (דף ל ע"א) מובאת ברייתא: "...נאמר כאן שני ונאמר להלן שני, מה להלן בעדים, אף כאן בעדים" (כך מוזכר כמה פעמים, ע"ש). וראיתי לרש"ש שהגיה דצ"ל "ונאמר למעלה" ולא "להלן". ומשמע שהבין שהמלה "להלן" משמעותה כמו "לקמן" דווקא (דהיינו "לפנינו" - בהמשך). האם זה נכון, כי לכאורה משמעותה של מלת "להלן" אינה דווקא "לקמן", אלא הכוונה היא "במקום אחר" (וכך משמע מתרגומה), וכן מצאתי לרש"י בפירוש החומש, שכותב בכמה מקומות "להלן" וכוונתו לפעמים על האמור לעיל (עי' בפירושו לבראשית (כה, יח), שציין בלשון "להלן הוא אומר" על פסוק לעיל בפרק טז. וכן בפרשת וישלח (לב, י) ציין "להלן" על האמור בפרק לא, וכן בפרק לו פס' ג ציין בלשון זו לפרק כח, וכהנה רבות). ולפי זה אין מקום להגהתו של הרש"ש. האם הצדק עמי?

רבני בית ההוראה

צודק. וכן כתב מרן ראש הישיבה שליט"א בהגה לספר נהר שלום (למרן רבי שלום הכהן זצ"ל עמוד תקל"ד הערה 59), והביא הרבה ראיות לדבר, וסיים: והרבה טועים בזה ומגיהים ספרים בחנם. עד כאן לשונו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן