Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לשים פסולת בקומפוסטר בשבת?

קומפוסטר זה פח ללא תחתית ששמים בגינה, שמים שם עלים ופסולת אורגנית, כמו קליפות של ירקות, והם הופכים לזבל שטוב לגינה. (המטרה היא בעיקר לתרום לאיכות הסביבה ולמנוע פסולת מיותרת).
יש אצלנו בבית שני פחים, אחד לפסולת רגילה ואחד לפסולת אורגנית, האם מותר בשבת לרוקן את הפח של הפסולת האורגנית כמו שאנו מרוקנים את הפח הרגיל?

הרב אהרן מאזוז

לכאורה נראה לאסור בזה, שזה דומה לשורה חטים ושעורים במים, שפסק מרן שאסור משום תולדת זורע וכמבואר בשלחן ערוך (סימן שלו סעיף יא). והוא מדברי הרמב"ם (פרק ח' מהלכות שבת הלכה ב'). וביאר הרדב"ז שחיובו משום שמכינים לזריעה שיתרככו ויהיו טובים יותר לזריעה. והביא דבריו במנוחת אהבה (חלק ב' פרק ג' במי מנוחות הערה 13) ושכן כתבו עוד אחרונים. ואף שהחיד"א ועוד אחרונים מפרשים דאיירי שצומחים במים ולכן חייב משום זורע ולא מצד שמכינים לזריעה, מכל מקום למעשה כתב שם במנוחת אהבה להחמיר בזה.

ולפי זה יש ללמוד לאסור להניח קליפות וכדומה במקום שיוכשרו לזיבול הקרקע, שאסור משום זורע שמזבל קרקע הוא תולדת זורע. ואף שיש לחלק קצת בין הנידונים, נראה שיש בזה זילותא דשבתא לתת פסולת במקום שתהיה זבל לזבל גינה שהיא דבר האסור בשבת.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן