שאל את הרב
print
אא
במדרש תנחומא וכן מסכת ברכות ועוד אומרים: ״אמור לחכמה אחותי את״ - שלא יאמר אדם דין שאיננו ברור לו כמו אחותו שאסורה לו.
אם אני יודע שדבר אסור וודאי, אך איני יודע מה המקור וממה למדו זאת ואיפה זה כתוב וכו׳, האם לומר דין כזה או לא (לדוגמה אני יודע שאסור לחתוך נייר אלומיניום בשבת, אך אינני יודע מה היא המלאכה ואיפה זה בשו״ע ובגמרא)?

הרב מצליח מאזוז

עליך לומר את ההלכה, גם אם אינך יודע מה המקור. ובמקרה שהנך מסופק אם הדבר אסור, עליך לומר נראה לי שזה אסור בגלל כך וכך.
וזאת משתי סיבות: א. זה לשון הגמרא בסנהדרין (דף ז' ע"ב) אמור לחכמה אחותי את - אם ברור לך הדבר כאחותך שאסורה לך, אומרהו, ואם לאו אל תאמרהו. והנה בדון שברור לך הדבר כאחותך "שאסורה לך" עליך לומר, למרות שאינך יודע איפה כתוב בתורה שהיא אסורה לך.
ב. הרמב"ם כותב את זה להלכה לענין סנהדרין בלבד (בפרק כ' הלכה ז' ועיין שם ברדב"ז). ואמנם בגמרא מסכת שבת (דף קמ"ה ע"ב) אמר זאת רבי יוחנן גם לענין דברי אגדה, מכל מקום דוקא שם יכול לשתוק כיון שאין לזה שום השלכות אם לא יאמר מותר לו לשתוק, אבל להפריש חבירו מאיסור חייב לומר לו נראה לי שזה אסור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0