Menu
שאל את הרב
print
אא

אצלנו בישיבה לצערי הרב העובדים הגויים מבשלים לעצמם חביתה במחבת של הישיבה. האם המחבת צריך הגעלה כדין כלי שבישלו בו בישולי עכו"ם, או שמא אפשר להגיד ספק ספיקא, ספק שאין בישולי גויים אוסר את הכלי ואם תרצה לומר שכן שמא הלכה כרבנו אברהם מאורליינס שבבית ישראל אין דין בישולי גויים. ועוד יש את הש"ך שאומר אם בישלו בכלי ויש רוב התבשיל מותר לכן האם אפשר לפטור כלי זה מהגעלה בהצטרפות כל הנ"ל?

הרב רזיאל כהן

לעניות דעתי אין לסמוך על זה לכתחילה, והש"ך (יורה דעה סימן קי"ג סעיף קטן כ') הביא בשם התורת חטאת לאסור גם בנדון כזה, וביאר הטעם שאין לסמוך בזה על הקולא של "בית ישראל". וכל שכן לדעת מרן (שם סעיף ד') שמחמיר יותר בדין זה. ע"ש. ומה שהיקל הש"ך (שם סקכ"א) אם יש רוב בתבשיל – זהו בדיעבד, אבל לא התיר לקום ולהשתמש בכלים הללו לכתחילה ללא הגעלה. אלא יש לייחד לעובדים הגויים מחבת או מחבתות מסומנות ולהזהירם (ולהשגיח עליהם) שלא ישתמשו אלא בהן.
ובפרט בישיבה, המיועדת ללמוד ולהתעלות בתורה, שבודאי יש להחמיר בזה ולא לסמוך על קולות דחוקות, הפוגמות את הנפש. ויש בזה מעשה מופלא על הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל. ואין כאן מקומו להאריך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן