Menu
שאל את הרב
print
אא

לא זכיתי להבין את דברי קדשו (בתשובה הראשונה). אי אפשר להשלים ירושלמי כי תוקף הירושלמי נובע מכך שהוא יצירה של אמוראים ואיננו אמוראים, מה שאין כן יצירת אחרון שוודאי ניתן להשלימה, כי כשם שהוא אחרון, כך אנחנו אחרונים, ודרך פסיקתו דרך פסיקתנו, הרי הגרע"י זצ"ל השלים את הכף החיים, ובנו של החפץ חיים השלים את המשנה ברורה כידוע!
ועוד יש לומר שלהשלים את ברכת ה' הרבה יותר קל מפני שהרב כבר לימד את הנושא ותלמידיו למדו אתו ויודעים מה היתה דעתו, ונשאר רק להעלות על הספר! ועוד, מה שייך פה עניין של תוקף? יש פה עניין שיהיה ספר שלם, הרי הרב התחיל וכמעט גמר סדרת ספרים על הלכות ברכות, ולא הספיק לגמור את הכרך של הלכות ברכת המצוות; וכי מפני ענוותנותם של תלמידיו העולם יחסר ספר כדוגמתו שיוכלו ללמוד ממנו הלכות ברכת המצוות?!

הרב רזיאל כהן

ייתכן והדוגמא שהבאתי מהירושלמי קדשים אינה דומה כל כך, אבל הגע עצמך אילו הרמב"ם לא היה משלים את חיבורו, ואחד מן הראשונים היה משלים, וכי יהיה לזה אותו תוקף?
ומה ששאלת מהכף החיים, כבר השבתי לעיל. ולגבי המשנה ברורה – אין הדברים מדוייקים. אלא בנו של המחבר כתב כמה סימנים, ואביו עבר על הדברים והכניסם לחיבורו (כמובא בתחלת ספר מכתבי החפץ חיים. ואין מצוי אתי).
אבל ספר ברכת ה', פוק חזי כמה ספרים בהלכות ברכות יש בשוק. ואין שום מטרה להוסיף "עוד ספר" משלנו על המדף. אמנם ברוך ה' זכינו והרב העמיד תלמידים הרבה, ומהם גדולי תורה והוראה (ופעמים גם חולקים עליו), אבל עדיין רב ההפרש בין דברי הרב לדברי התלמידים. והלואי והיה מדובר רק בלהעלות הדברים על הכתב.
זאת ועוד, הבט נא על הסדר המופתי של ברכת ה', בדוק נא לדוגמא בפרק "דיני עיקר וטפל", הנמצא כזה איש אשר ישכיל לערוך ולסדר הכל בצורה כזו? לא לחנם אמרו בירושלמי (ברכות פרק ב' הלכה ח') חכם שמת, מי מביא לנו חליפתו, מי מביא לנו תמורתו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן