שם ה’
באמת כן מפורש בשו”ת תורה לשמה סי’ תצ”ו להקל בזה בכל שמות הקודש מלבד אדנו”ת וי”ה, והמנהג היום להחמיר הוא כנראה ייבוא ממנהגי האשכנזים.
לא זכיתי להבין את דברי קדשו (בתשובה הראשונה). אי אפשר להשלים ירושלמי כי תוקף הירושלמי נובע מכך שהוא יצירה של אמוראים ואיננו אמוראים, מה שאין כן יצירת אחרון שוודאי ניתן להשלימה, כי כשם שהוא אחרון, כך אנחנו אחרונים, ודרך פסיקתו דרך פסיקתנו, הרי הגרע"י זצ"ל השלים את הכף החיים, ובנו של החפץ חיים השלים את המשנה ברורה כידוע!
ועוד יש לומר שלהשלים את ברכת ה' הרבה יותר קל מפני שהרב כבר לימד את הנושא ותלמידיו למדו אתו ויודעים מה היתה דעתו, ונשאר רק להעלות על הספר! ועוד, מה שייך פה עניין של תוקף? יש פה עניין שיהיה ספר שלם, הרי הרב התחיל וכמעט גמר סדרת ספרים על הלכות ברכות, ולא הספיק לגמור את הכרך של הלכות ברכת המצוות; וכי מפני ענוותנותם של תלמידיו העולם יחסר ספר כדוגמתו שיוכלו ללמוד ממנו הלכות ברכת המצוות?!