Menu
שאל את הרב
print
אא

1. במושב גילת נהג מורי ורבי הגאון רבי פרץ מימון זצוק"ל, לברך על ההלל גם בראשי חודשים לקרוא את ההלל וגם אני עד היום פה מברך כמוהו. האם נכון הדבר ולהמשיך? וגם ברכה בסוף?
2. עוד נהגנו שחתן בר מצוה עולה לתורה ומניח תפילין אפילו אם חסרים כמה ימים לגיל שלוש עשרה ויום. האם להמשיך וכמה ימים מקסימום לפני?

הרב אדיר כהן

1. כידוע שהמנהג בארץ ישראל שלא מברכים על ההלל שקוראים בדילוג, וכמו שכתב מרן בשלחן ערוך (סימן תכ"ב סעיף ג'), אבל בחו"ל בג'רבא ובעוד מקומות רבים נהגו לברך. וכשעלו ארצה נשאל בזה מרן זקני ראב"ד ג'רבא רבינו רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל, והשיב שאם באו אחד אחד ונתערבו עם תושבי המקום ההוא, אז ראשון ראשון בטל. ואם באו מנין שלם בבת אחת לארץ ישראל וייסדו עיר חדשה או מושב חדש, ימשיכו במנהגם שנהגו בחו"ל (עיין בשו"ת שמחת כהן מהדורא בתרא חלק אורח חיים סימן ק"א). וכן מנהג עד היום בעיר נתיבות ובשאר המושבים שנוסדו על ידי עולי ג'רבא (עיין בספר ילקוט כהונה חלק אורח חיים הלכות ראש חודש סעיף א'), ומכללם במושב גילת. אך לגבי בית שאן צריך לבדוק כיצד היה בזמן היוסדה, על ידי מי נוסדה, ולהתנהג כפי ההוראה הנ"ל.
2. אמת שכן נהגו בתונס להעלותו רביעי שיום טוב שלו הוא על דרך שכתב מור"ם (ריש סימן קל"ה). וכן עשה מעשה הגאון הקדוש רבינו מצליח מאזוז זצ"ל לבנו מו"ר ועט"ר הגאון הנאמ"ן נר"ו, כמו שכתב מו"ר הנזכר נר"ו בהגהתו בספר רפאל המלאך (דף כ"ז ע"ד). אם כי למעשה ראיתי שבא לתפלה נכדו לעלייה לתורה, אבל התאריך האמיתי של הבר מצוה הוא רק בשבת הקרובה, שאמר מו"ר שחושש הוא לדעות החולקים, ולכן הורה שיעלה הנער רביעי אחר הקדיש וללא ברכה לפני ואחרי הקריאה. וכן היה. ומכל מקום מנהג תונס מיוסד על אדני פז ואינו מנהג טעות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן