Menu
שאל את הרב
print
אא

1. קראתי באתר תשובה של ראש הישיבה, שהסיבה שנהגו בתונס להוסיף עולה "סמוך" היא מחשש שמא אחד העולים היה מחלל שבת בפרהסיא. למעשה כל אחד מהעולים קורא קריאה חדשה וגם אם היה מחלל שבת ביניהם איננו חוזרים על הקריאה שקראו עבורו, א"כ מה התועלת בתקנה?
2. האם יש סמך למנהג להעלות בשבת לכתחילה אדם אחד שהוא יהיה משלים ומפטיר גם יחד?

הרב רחמים מאזוז

1. נראה לי שהתועלת היא שעולים שבעה שומרי שבת. אם היינו יודעים באחד מהם שהוא מחלל שבת, אז היה צריך לחזור על העליה שלו, או שיתכוין הקורא שהוא העולה (ועיין בשו"ת איש מצליח חלק א' או"ח סימן י"א ובתוכן העניינים שם), אבל בסתמא אנחנו מרויחים שעלו שבעה כשרים לספר תורה.
2. פסק מרן בשלחן ערוך (סימן רפ"ב סעיף ו') מפטיר עולה למנין שבעה. ואם כן יוכל לעלות משלים ומפטיר יחד. אבל צריך לומר הקדיש אחר גמר ההפטרה, שלא יהיה הפסק (ועיין בשלחן ערוך שם סעיף ה'). ומפני חשש זה שלא ישכחו את הקדיש, וגם שלפעמים יש שני אנשים שיש להם חיוב, ומחלקים אחד משלים ואחד מפטיר, לכן נהגו לחלק משלים לבד ומפטיר לבד. (ושמעתי שיש ראשונים שסוברים שמפטיר אינו עולה למנין שבעה, ולכן לחוש לכל הדעות, נהגו בכך).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן