Menu
שאל את הרב
print
אא

במשנה ביומא (דף פג) שנינו: מי שנפלה עליו מפולת ספק הוא שם ספק אינו שם.... מפקחין עליו את הגל וכו’.

לכאורה מה החידוש במפקחין עליו את הגל, הרי וודאי שהמשנה לא באה לחדש דין דרבנן כמו מוקצה וכדומה, אז מה הבעייה ההלכתית שיש בלפקח את הגל, מה האב מלאכה שאותו הצרכנו לחדש שלצורך פיקוח נפש אז מותר לפקח. האם אולי מלאכת חופר?

הרב אהרן מאזוז

אם מפנה גל של אבנים כדי לבנות שם חייב משום בונה, ואם כדי לזרוע שם וראוי לכך חייב משום חורש. ואם אינו מתכוין לכך הרי זו מלאכה שאינה צריכה לגופה שלרבי יהודה חייב ולרבי שמעון פטור. ואם כן יש לומר שמשנתינו סוברת כרבי יהודה, שאף שזו מלאכה שאינה צריכה לגופה מכל מקום חייב עליה, ואף על פי כן מפקחים אפילו בכמה ספיקות (ועיין עוד בעירובין דף ל"ה סוף ע"א דבעי מרא וחצינא. ודוק).

ועוד נראה שעיקר כוונת המשנה לחדש שגם בכמה ספיקות יש לחלל שבת כמקום חשש פיקוח נפש, וחידוש זה נכון גם באיסורי דרבנן. ומכל מקום יותר נראה שמשנה זו סוברת שיש בזה מלאכה דאורייתא וכמו שכתבתי תחילה, שאם לא כן היה לה להשמיענו חידוש זה באופן שאסור מדאורייתא.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן