Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי שמרן כתב שמותר להתפלל נדבה רק צריך לחדש בה דבר, ולרמ"א צריך לחדש בכל ברכה.
1. האם הרמ"א חולק על מרן או שרק מסביר אותו?
2. מה המנהג בימינו?
3. המשנ"ב כותב שהדבר שמחדש הוא דבר שלא ידע אותו לפני כן, שאל"כ כל אדם יכול לחדש דבר כל הזמן בתפילתו. האם כך הספרדים פוסקים?
ואיך עומדים דברי הרמ"א שצריך לחדש בכל ברכה, יוצא שכמעט הדבר בלתי אפשר שיקרה כזאת מציאות?

הרב לירן ישי

דעת מרן (סימן ק"ז) שצריך לחדש לכתחילה בכל ברכה ובדיעבד מספיק בברכה אחת. הרמ"א הוסיף שצריך שהדבר שיתחדש אצלו לא היה קודם לכן. ובפרט זה כתבו בהערות איש מצליח (הערה6) שדעת מרן נראית שלא צריך תנאי זה, אלא מספיק שהוא יחדש בקשה מסויימת. וכן הלכה לספרדים.

ומה שכבודו שאל איך יתכן שיתחדש אצלו בפועל בכל ברכה, באמת לשון הרמ"א משמע שמספיק דבר אחד ולא צריך בכל ברכה.
ולמעשה לא נוהגים להתפלל תפלת נדבה על חינם, כי אין מי שיודע לכוין מראש ועד סוף, אלא כגון היכא שיש מחלוקת הפוסקים או שמסופק אם התפלל שאז הספק בעצמו הוא נקרא החידוש וכמו שכתב הרב משנה ברורה שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן