Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לספרדים אוכלי קטניות לאכול בפסח את העוגיות ביין כמו של חברת פפשודו או שזה חמץ גמור?

הרב רזיאל כהן

היתר אכילת העוגות הללו לספרדים – אינו תלוי בהיתר הקטניות. והמיקל בזה ודאי יש לו על מה לסמוך. וחלילה לומר עליהן שהן חמץ גמור.

שאלת המשך:

ברצוני לדעת מדוע אין לעוגיות אלה הכשר בד"ץ, ולאנשים שאוכלים רק בד"ץ ומצה שמורה על מי ניתן לסמוך? 

הרב רזיאל כהן

– אין להם בד''ץ מפני שהקמח אינו שמור, והתנורים עבדו בחמץ כל השנה. בעבר היתה בעיה שהוסיפו לעוגיות הללו חומרי התפחה (אמוניום-בי-קרבונט) השנויים במחלוקת. אך שמעתי שבשנים האחרונות נמנעים מהכנסת החומרים הללו (והדבר טעון בירור נוסף אצל הגאון רבי אברהם יוסף, בעל ההכשר).
– אם אמת נכון הדבר שכיום לא מוסיפים את החומר הבעייתי, אזי מותר בשופי ולכתחילה – למי שאינו אוכל מצה שמורה – לאכול מהם. (והתנורים אחר שהכשירום, אינם מהווים בעיה אמיתית, רק חומרא בעלמא, כמבואר ביביע אומר חלק ט' סימן מ''ה, ובמחקרי ארץ חלק א' סימן מ''א).

שאלת המשך:

לכבוד הרה"ג רזיאל כהן. שלום וברכה.
בהמשך לתשובת כבודו בקשר לעוגיות פפושדו בפסח.
אנחנו גרנו בסמיכות דלת ליד דלת של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ושמעתי ממנו מספר פעמים שגם ללא קשר לחומר שכבודו הזכיר בתשובה, אזי הוא שלח מספר פעמים שליחים למפעל וראה דברים מזעזעים, שפועלים גויים מסתובבים עם כוס מים סמוך לתנורים וכדומה.
חשוב לציין ששם לא מדובר בקמח של מצה אלא בקמח רגיל  כשר לפסח שאם טיפת מים מתערבבת זה מחמיץ את העיסה כולה.
גם שמעתי שיעור מהרב יעקב יוסף (ה' ישלח לו רפואה שלמה), שכתב שהוא בדק את העניין לעומק וגילה שעוגיות אלו הם ממש בעייתיות. ויש בעיה אפילו לאכול אותם לאחר הפסח מצד חמץ שעבר עליו הפסח כי לא מתכוונים למכרו.
לעניות דעתי וקטונתי כמובן מכבודו, חשוב לציין גם בתשובתו את דעתם של הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל ורבי יעקב יוסף,  שגם בלי קשר לחומר אסור לאכול מעוגיות אלו בפסח, שהרי כולנו נזהרים בפסח ומתאמצים מאוד לפני וח"ו עלולים להיכשל.
בנוסף שמעתי בסופר השכונתי, שאנשים תמימים טוענים שיש כשרות של מרן שהרי מופיע  שמו של הרב עובדיה על החבילות. וזה מאוד מטעה כי הכשרות היא רבנות רגילה, והחותמת זה שזה לפי פסק מרן לעניין מצה עשירה.
בכל אופן דעת מרן הרב אליהו זצ"ל שיש לשרוף בחמץ את הפפושדו ואם לא אז למכרם לגוי, ואם לא מכר לגוי הרי הם חמץ שעבר עליו הפסח.
ממתין ומצפה לתשובת כבודו.

הרב רזיאל כהן

לכבוד שאר בשרי רבי אייל חדאד נר''ו
זכיתי להכיר את סבך רבי שמואל עידאן זצ''ל, וגם אותך להבדיל בין החיים, ומדבריך ניכר חיפוש האמת ויראת השמים שבך. אשרי רבי שמואל שזה יצא מחלציו. ותודה רבה על ההערה.
לתועלת הרבים בחרתי להשיבך בפומבי, ומאחר שכוונתנו לשם שמים – אין לחשוש למחלוקת. אדרבא, ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
לגופו של ענין, דעתו של הגאון הצדיק רבי מרדכי אליהו זצ''ל היתה ידועה לי מכבר, אך לא משמועות, אלא מתורתו שבכתב, בהסכמתו לספר ''מצה עשירה'' של הרב עידוא אלבה (העוסק כולו באיסור מצה עשירה עם חומרים מתפיחים), ומדברי הגר''מ אליהו שם עולות שתי סיבות לאסור: א. הרב כף החיים (סימן תס''ב אות א') הביא בשם כמה אחרונים אשכנזים וספרדים שירא שמים יחוש למאן דאמר שמי פירות מחמיצים כמים. ב. ביין שלנו מוסיפים אלכוהול אחר הבציר, ואלכוהול זה דינו כמים. וכן מוסיפים בו חומר משמר, ולאחרונה התגלה שמוסיפים חומר כימי מתפיח וכו'. עד כאן תוכן דבריו.
ועתה נבוא חשבון האם מפני זה אפשר לקרוא לעוגיות הללו ''חמץ גמור'' ולאסרם לאחר הפסח (כדין חמץ גמור שעבר עליו הפסח), ולאסור את אכילתם אף בערב פסח שלא לסייע בידי עוברי עבירה (כמו שכתב בהסכמה הנ''ל).
אודות הטעם הראשון – המעיין בדברי הכה''ח יראה שאחר המחילה רבה כל משמעות דבריו להיפך ממה שהוצג בשמו, שהביא שם שדעת רוב הפוסקים הראשונים ומרן שאינם מחמיצים כלל, אלא שהרב כנסת הגדולה העיד על אביו, וכן הרב שלחן גבוה העיד על רבו, שהיו נוהגים כמו שכתב הראנ''ח שירא שמים יחוש למאן דסבירא ליה דמחמיצים כמים, ויזהר מללוש בלי שימור וכו'. אבל בכל ערי ספרד לא נהגו לדקדק בזה כלל. ע''ש. הרי שלא מדובר אלא על יחידים שחששו לעצמם. ואין להפוך זה להוראה כללית לציבור. ומה גם שכפי המציאות שתוארה להלן (שפס היצור הוא 27 דקות) מסתבר מאוד שגם עם מים זה לא היה מחמיץ (שיעור חימוץ הוא 18 דקות ''בלא עסק''), וא''כ גם יראי שמים שרוצים לחשוש אינם צריכים להמנע.
והטעם השני שמוסיפים אלכוהול ודינו כמים – זו לא ידעתי מנין לו וכי מקורו של האלכוהול ממים? והמעיין בדברי הראשונים בסוגיא זו יראה שכל חומר שאינו מופק ממים, אפילו יוצא מעצים ואבנים – דינו כמי פירות, שאין מחמיצין אלא המים ותולדותיהן (עיין בהערות איש מצליח סימן תס''ב בארוכה). וגם בספר ''מצה עשירה'' הנ''ל, אע''פ שמחפש כל סיבה לאסור המצות הללו, הודה בפירוש שבאלכוהול אין שום חשש חימוץ, ואדרבא טבעו למנוע חימוץ (כעת חיפשתי מהר ולא מצאתי המקור המדוייק, אבל ברור לי שכתב כן). גם לגבי החומר המשמר – לאור האמור אין בו חשש, כי אינו מתולדות המים, ואף מוכנס קודם התסיסה (ובספר מצה עשירה עמוד 262 הודה גם בו שפעולתו הפוכה מפעולות החמצה).
מפני סיבות אלו לא חששתי להזכיר דעת הגר''מ אליהו זצ''ל על עוגיות אלו.
כעת כבוד תורתו מביא מן החדש שראו פועלים גויים עם כוסות מים ליד התנורים. ולעומת זה אני שמעתי בשם תלמיד חכם גדול שליט''א (מתלמידי הרב שבתי לוי, שכבודו יכול לברר עליו עם דודנו הגאון רבי דוד עידאן עד כמה הוא ותלמידיו מחמירים ומדקדקים בנקיון המכונות ושאר דקדוקים במצות שתחת השגחתם) שביקר שם, והעיד שמלבד החסרון של ''מצה שמורה'' ושל התנורים – הכל נעשה למהדרין. ובפרט שהעדות שכבוד תורתו מציין – אף אם נניח שיש ספק שעפו כמה טיפות לתוך הבצק שבתנור הלוהט – אין בזה כדי לאסור (עיין למרן הגאון רבי רחמים חי חויתה זצ''ל בשמחת כהן חידושי שלחן ערוך סימן תס''ב), שאפילו אם היו מערבים מים בכוונה תחילה – דעת הרי''ף והרמב''ם שאינה ממהרת להחמיץ, ואין להחמיר בספיקות וחששות. ואין כאן מקומו להאריך. ועיין בתשובה הבאה.

שאלת המשך:

לכבוד הרב הגאון רזיאל כהן שליט"א
רציתי להוסיף לשאלה הקודמת בענין עוגיות "פפושדו".
מצאתי את השיעור ששמעתי ורציתי לצטט לכבודו משיעורו של הרה"ג יעקב יוסף, ולהוסיף לכבודו את עדותו של הרב יעקב יוסף שהיה במפעל.
וזה לשונו: "דברנו עשרות פעמים על מה שנקרא 'פפושדו' אמרנו שזה חמץ גמור. בפפושדו פס היצור הוא 27 דקות. כשאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הפועלים הגויים ובעל המפעל שמתנהג כמו גוי למהדרין, וממילא כל היין שהיה שם הוא בחזקת יין נסך. אז לא רק לגבי הפסח, אלא גם כעת אני לא יאכל מאותן עוגיות. לכן, כל השנים הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק ואמר שזה חמץ וגם אנחנו אמרנו שזה חמץ, ואנחנו מאוד חששנו מהעוגיות האלה".
"הייתי לפני חודש אצל האבא, ופעם ראשונה שאבא דבר אתי בנושא הזה והיה רגוע. תמיד אבא היה בנושא הזה סוער מאוד, תמיד היו מסיתים אותו נגד חכם מרדכי אליהו, אבל הפעם אבא היה רגוע ושאל אותי 'למה אתה אומר שזה חמץ?' עניתי לו שאני הייתי שם והמשגיח לא היה. זה יין נסך ולא רק חמץ. אבא היה מאוד מופתע ואמר לי: 'אני סמכתי על הרב'. אמרתי לו: אני סמכתי על העניים שלי. אבא שתק. פעם ראשונה אחרי 25 שנים, סוף סוף אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלה. חבל שככה מסיתים את אבא"
עד כאן הציטוט מהשיעור.
לעניות דעתי חשוב בתשובה להביא לפחות גם את הדעה של גדולי הדור האלו שראו בעיניהם.

הרב רזיאל כהן

רוב תודות על שטרח להעתיק לנו דברי הגאון רבי יעקב יוסף שליט"א. זכות הרבים תלויה בו ושכרו כפול מן השמים.
מכל מקום, לאור מה שביארתי בתשובה הקודמת, אני דוקא מאוד מזדהה עם מרן הגר"ע יוסף שליט"א שכועס על המחמירים, כי אם היו מחמירים מתורת חסידות, החרשנו. אבל לפרסם שהעוגות הללו חמץ גמור ויש לשרוף אותם וכו' וכו' מפני החששות שהזכרתי בתשובה הקודמת – לא זו דרך ההוראה המסורה לנו מדורי דורות. וברור אצלי כשמש שאין זה פרי הסתה כנגד מרן הגר"מ אליהו זצ"ל (ח"ו), אלא אורייתא מרתחא ליה להגר"ע יוסף על המחמירים בה בלי טעם מבוסס באמת.
ועל מה שמביא כעת בשם הגאון רבי יעקב יוסף שליט"א שיש בזה חשש יין נסך וכו' וכו' – אם דברים ככתבם, וכי חשוד הגר"ע יוסף שליט"א לשתוק על זה? ומי שצווח שנים רבות על בשר חלק ועל פאה נכרית, עד שהגיחו בו, ישתוק למכשלה הזאת אשר תחת ידו?וימשיך להורות להמשיך להורות היתר בדבר? וכמה רעש עשו על מאפיה אחת (שלא בכשרותו של הגרע"י) שנתנו מעט מלח במצה עשירה (הגם שאין בזה כמעט שום טעם לאסור), וכמה ספרים כתבו על החומר המתפיח, ועל יין נסך נותנים לדברים לזרום?!
אבל התשובה פשוטה, שכל היינות של "יקבי כרמל" (הם המספקים יינות לפפושדו) – מפוסטרים, ודינם כיין מבושל שאינו נאסר במגע נכרי וכמבואר ביביע אומר חלק ח', וכן המנהג פשוט.
אגב – גם על מצות "כסא רחמים" אמרו כמה רבנים גדולים שהן חמץ גמור, ולבי ולבך ידעי שזה הבל הבלים (אלא שהיצר הרע תמיד מוצא סיבה למחלוקת). ומצות מכונה – אסרן הרבי מליובאויטש זי"ע בהחלט, אפילו בשעת הדחק ולילד קטן. האם מי שישאל אותנו עליהן נודיע לו שזה מחלוקת והמחמיר תע"ב? אין לנו להשיב אלא מה שנראה לנו אמיתי ונכון. ונהרא נהרא ופשטיה.
אני מקוה שהצלחתי לתת מרגוע לשאלתך. ומכל מקום לעשות רצונך חפצתי, ובקשתי מהאחראי על האתר שיציין בסוף התשובות הקודמות, לשאלות ותשובות אלו – והמבקרים והמעיינים יראו בעיניהם החששות והפקפוקים, ויוכיחו בין שנינו.
ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום
ע"ה רזיאל כהן ס"ט. 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן