Menu
שאל את הרב
print
אא

בתפלת שחרית של חול, היה איתנו אבי הבן שהברית אמורה להיות בשעה 14:00 באולם, ואני הייתי החזן. וכשהגענו לתחנון - דלגתי התחנון והמשכתי התפלה, ופנה אלי אברך אחד והעיר לי לומר תחנון, כיוון שהברית איננה סמוכה לתפילה, ועדיין לא התקיימה הברית. ולמרות שזכור לי (לא בבירור) הנהגתנו במושב ברכיה שלא אומרים כל היום, אפילו שהברית בשעה מאוחרת אחה"צ - לא התווכחתי איתו - רק שאלתיו אם הוא בטוח, ואמר לי בוודאי, לכן אמרנו התחנון. האם כך היא ההלכה או המנהג?

הרב אדיר כהן

כל שיש שם אבי הבן או מוהל או סנדק, אין אומרים תחנון. כמו שהעלה בשו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אורח חיים סימן י"א). וכן המנהג בג'רבא כמו שכתוב בספר ברית כהונה (חלק אורח חיים מערכת ו' אות ח'). ואף שבג'רבא על פי רוב מלו בבוקר (עיין בברית כהונה חלק יורה דעה מערכת מ' אות כ"א ואות כ"ד), לענין אמירת תחנון אין חילוק בזה. ויפה נהגו בברכיה המאוכלס ביוצאי ג'רבא שלא לומר תחנון. 

שאלת המשך:

הרב הביא ראיה מיביע אומר חלק ג' (או"ח סימן יא). והנה בסימן י"ב (מיד אחריו) ענה הגר"ע לבסוף, שאם הברית סמוך למנחה, בשחרית יש לומר תחנון, ולנוהגים לומר - אין למחות בהם. ומי שנוהג לומר - יש לו על מי לסמוך. וגם כבודו כתב שבג'רבה נהגו למול בבוקר, א"כ משם אין ראיה. האם כבודו יודע מנהג ברור בזה שלא לומר?

הרב אדיר כהן

נכון שביביע אומר הביא ב' מנהגים בזה, מכל מקום פשטה ההוראה אצלנו שלא לומר, כמו שראיתי אצל מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה הגאון הנאמ"ן נר"ו, שלעולם כשיש אבי הבן וכדומה, מורה לא לומר תחנון, אף כשבחלק מהמקרים הברית אחה"צ. וכן ראיתי בעוד מקומות שכן נוהגים. וכן משמע מלשון מוה"ר ברית כהונה שכתב בפשיטות שלא לומר תחנון, אף שלעיתים הברית מתקיימת אחה"צ (כדמוכח מלשונו בברית כהונה חלק יורה דעה מערכת מ' אות כ"ד, שאף דהיכא דאפשר היו עושים שם המילה בבוקר, לעיתים עושים המילה אחר חצות). ובפרט שכל ספק תחנון לקולא כידוע. ומכל מקום למעשה ישאל את הזקנים אם ידוע להם בזה דבר, וכן את הרב המקומי.

שאלת המשך: האם בכל מניין שנמצא אבי הבן?

אם אבי הבן נמצא בעוד מניין להגיד תחנון או לא כבר התפלל תפילה מנחה

הרב חנוך הכהן

נחלקו בזה האחרונים, עיין בספר הלכה ברורה (ח”ז עמ’ ל”ז), ואין בזה הכרעה ברורה, ולכן מי שאינו אומר תחנון על סמך זה אין למחות בידו, ובפרט שספק תחנון לקולא. אך עדיף לצאת ממחלוקת זו ולא “הכניס את אבי הבן למנין שאינו מתפלל שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן