Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בירחון אור תורה (שנת התשע"א אדר ב סימן פו) שהאריך הרב ליישב מנהג הספרדים שאינם לובשים גרטל.
ולכאורה לפי מה שכתב המשנה ברורה (סימן מו סעיף קטן ח') קושיא מעיקרא ליתא, ששם כתב אחר מה שכתב מרן שכשחוגר חגורו יברך וכו', והוסיף הרמ"א או לובש האבנט, ולכאורה היינו הך? כתב וזה לשונו: אבנט דהכא הוא מכנסים. וכן האבנט שהזכיר בריש סימן צ"א דאף על גב דבלשון תורה פרוש אבנט הוא החגורה, כדכתיב באבנט בד יחגור, מכל מקום בלשון חכמים לפעמים קוראין המכנסים אבנט ולכך נקט לשון לובש ולא חוגר (מטה יהודה). עד כאן לשונו. ופירוש זה אתי שפיר טפי ממה שכתב המשנה ברורה שם, כי היכן מצינו בתלמוד להוסיף חגורה על חגורת המכנסים, ובסוגיא דשבת אתי שפיר פרוש זה, אלא שבעל התרומה נקט בלשונו אבנט ולכאורה כוונתו כנ"ל ולא קשה כלום על מנהג הספרדים.

רבני בית ההוראה

1. מרן ראש הישיבה נר"ו בתשובתו שם ציין להרב כף החיים (סימן צ"א אות ח') בשם האחרונים שהכוונה לאבנט של מכנסיים. והכף החיים שם הזכיר שכן כתב הרב מטה יהודה הנ"ל.
2. מה שכתבת שבסוגיא דשבת אתי שפיר פירוש זה, באמת שהוא מוכח להדיא מהסוגיא שם שדי בחגורה שהולך איתה כל היום, ואין צריך עוד חגורה מיוחדת לתפלה. ומה שנוהגים החסידים הוא חומרא בעלמא. וכן כתב בספר מנהג ישראל (סימן צ"א), ובשו"ת אבי הנחל חלק א' (סימן ב').
ובימינו המיקל להתפלל עם מכנסיים בלבד בלי חגורה במקום צורך, יש לו על מה לסמוך. עיין בשו"ת אבי הנחל הנ"ל.
ע"ה אביחי נחום ס"ט
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן