שאל את הרב
קריאה בתורה לפרזים ביום ט"ו באדר
שאלות נוספות בנושארבנו יוסף חיים זצ"ל כותב בספרו "בן איש חי" פרשת תצוה (הלכות פורים הלכה י"ד), שמנהגם לקרוא בתורה גם ביום ט"ו באדר ושאין שם חשש ברכה לבטלה. עד כאן. מדוע אין חשש ברכה לבטלה אם הוציאו ספר תורה שלא בזמנו? מה גם שמרן זצ"ל כותב בספרו חזון עובדיה שאדם שהגיע לירושלים ביום ט"ו באדר לאחר עלות השחר לא יעלה שם לתורה?
הרב רזיאל כהן
הרב בן איש חי ז"ל כנראה נמשך אחר מה שכתב בגנת ורדים (כלל א' סימן מ"ט), שבכל עת שיסכימו עשרה לקרוא בתורה בברכות, רשאים לעשות כן. אך מרן החיד"א בברכי יוסף (סוף סימן קל"ה) ועוד הרבה אחרונים חולקים עליו, ומרן הגאון חזון עובדיה חושש לדבריו. וכן עיקר. (ועיין בהליכות עולם חלק א' עמוד רלא – רלב). ולכן לא יעלה לתורה אלא אם כן חל פורים דמוקפים ביום שני (כמו השנה) שאז היום מחויב בקריאה בתורה מצד עצמו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור